Asvaltti saa tietyömaan
näyttämään katumaisemmalta kuin tähän asti, joten lopputuloksesta saa jo
paremmin mielikuvaa. Joulukuun puolivälissä tehty ensimmäinen kantava kerros on
vasta alkua. Lopulliset asvalttikerrokset sekä reunakiviasennukset tehdään
keväällä lämpimämmillä säillä. Tonteille kääntymistä varten kadulle tehdään
ryhmittymiskaista, joka saa punaiseen asvaltin.
Loppuvuoden töitä on ollut
myös esimerkiksi kadun valaistuslinjan teko. Siitä on valmiina noin 75
prosenttia. Myös Kuusmiehenpolku kuuluu urakka-alueeseen. Koska parkkipaikkoja
on alueella nyt huonosti, työntekijät ovat käyttäneet Kuusmiehenpolun vierustaa
parkkipaikkana, ja nurmikko on paikoin vaurioitunut. Vauriot korjataan
viimeistelytöiden yhteydessä, joten nurmikosta ei tarvitse kantaa huolta.
Tunnelissa
käynnissä sähkötyöt
Paloheinäntunnelin
rakennustyöt ovat valmiit, ja tunnelissa tehdään enenevästi sähkö- ja
talotekniikkatöitä. Ne liittyvät esimerkiksi valaistukseen, kaapelihyllyjen
asentamiseen, muuntamoiden toimintakuntoon saattamiseen sekä tele- ja
tietoliikenneyhteyksien asentamiseen. Kaapeleitten vetäminen, ohjauskeskusten
asentaminen ja moni muu työ tapahtuu ohikulkijoilta piilossa. Tekeillä on
paljon, vaikkeivät työt näy ulospäin.
![]() |
Tunnelin pohja on kuiva, ja ensimmäinen asvalttikerros paikallaan. Myös tänne vedetään vielä keväällä kaksi uutta kerrosta asvalttia. |
Tunneliin saadaan kosolti sen turvallisuuteen ja valvomiseen tarvittavaa tekniikkaa palokunnan märkäsyötöistä videokameroihin asti. Kamerajärjestelmän avulla on mahdollista seurata, mitä tunnelissa tapahtuu ja onko sinne eksynyt ylimääräisiä kulkijoita. Tunneli on ainakin toistaiseksi tarkoitettu vain HSL:n bussi 560:lle. Kamerajärjestelmä on suureksi avuksi myös mahdollisessa onnettomuustilanteessa, sillä sen avulla tilannetta on mahdollista hallita tunnelin ulkopuolelta.
”Kamerat kuvaavat tunneleita
reaaliaikaisesti molemmista suunnista siten, ettei näkymiin jää kuolleita
kulmia. Tunnelin turvallisuutta varmistaa paloilmaisinjärjestelmä, joka on
jaettu useaan alueeseen. Hätätapauksissa esimerkiksi savunpoisto voidaan
käynnistää etäohjauksella. Kulunvalvonta puolestaan huolehtii siitä, että
teknisissä tiloissa asioineet voidaan tunnistaa. Sekä tunnelin tekninen
valvonta että sen turvallisuuden valvonta ovat HKL:n vastuulla, koska olemme
tunnelin omistaja. Liikenteen valvonta puolestaan kuuluu HSL:lle ja
liikennöitsijälle eli Helsingin Bussiliikenteelle.”
Jotta Paloheinäntunneliin
ajaa vain bussi 560, tunnelin edustalle asennetaan puomit, jotka aukeavat vain
bussissa olevalla tunnistimella. Hälytysajoneuvot saavat puomin auki
viranomaisten Virve-verkon kautta, mutta esimerkiksi takseilla ei ole tunneliin
asiaa.
Artturi Lähdetien mukaan
tunnelihanke on ”mennyt putkeen”, etenkin kun otetaan huomioon, kuinka monta
toimijaa siinä on mukana. Kaavoitus- ja suunnitteluvaiheessa hankkeeseen tuli
vuoden viivästys, mutta itse rakentaminen on sujunut hyvin.
”Sujuvasta työstä on kiittäminen
kokenutta rakentajaa Kalliorakennus-Yhtiöitä sekä kokenutta rakennuttajaa
HKR:ää. Toivon mukaan viimeiset kahdeksan kuukautta pysytään yhtä hyvässä
tahdissa.”
Paloheinäntunnelin
rakentamisen eri osapuolet, HKR, Kalliorakennus-Yhtiöt sekä hankkeeseen
liittyvät toimijat toivottavat hyvää joulua ja joulutorttujen tuoksua!
HKL kiittää kaikkia
osapuolia, niin tunnelin kuin joukkoliikennekadun tekijöitä. Hyvää joulua myös Paloheinän
ja Hakuninmaan asukkaille sekä blogin lukijoille! Paljon jännittävää on luvassa
ensi vuodenkin puolella.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.