keskiviikko 11. helmikuuta 2015

Uurastusta tunnelin uumenissa

Paloheinäntunneli muuttuu alkutalven aikana eniten sisältä. Menossa ovat sisustustyöt sekä sähkö- ja talotekniikan asentaminen. Nyt vedetään kaapeilta, ripustetaan valaistusta ja tehdään ilmanvaihtotöitä.

Itäisen suuaukon muottilaudoitus on purettu ja näkyvillä on siisti otsarakenne. Katossa näkyy kaapelihyllyjä, joihin nostetaan sähköistystä ja automaatiota palvelevat kaapelit.

Betonitunnelin ja kalliotunnelin välissä on toistaiseksi työnaikainen sääovi. Se rullautuu ylös ja alas tarpeen mukaan ja pitää kylmän ilmavirran kalliotunnelin ulkopuolelle. Sääovi poistetaan ennen lopullista käyttöönottoa.

Jos tunnelityömaan ympäristö vaikuttaa hiljaisemmalta kuin ennen, se johtuu siitä, että maastossa tehdään vain joitakin maansiirtotöitä, ja tunnelin sisällä tapahtuu sitäkin enemmän. Työmaalla liikkuu vuorokauden aikana noin 50 ammattilaista, ja heistä suurin osa työskentelee eri kohdissa kilometrin pituista kalliotunnelia.

Kaikkiaan rakennustyöt ovat hyvin aikataulussa ja esimerkiksi sähkötyöt pitkällä. Muuntamot ovat valmiit, ja sähköpääkeskukset ja teletilojen laitteet on saatu asennettua. Ilmanvaihtotyöt sekä impulssipuhaltimien asennukset on aloitettu. Impulssipuhaltimet ovat kattoon asennettavia savunpoistopuhaltimia, joita tarvitaan vain hätätapauksissa eli mahdollisessa tulipalotilanteessa.

Hätätapauksessa bussimatkustajat pääsevät pelastautumistunneliin. Mahdollisen tulipalon varalta sen seinään on tulossa lämpöeristys ja peltikate.

Ovi pelastautumistunneliin. Ovia on sadan metrin välein eli kaikkiaan 12 ovea. Oven editse kulkevassa paksussa letkussa kulkee rakennusaikainen käyttövesi.



Helmikuussa tehtiin pelastautumistunnelin seinäkatetta.

Vaikka sähkötyöt ovat pitkällä ja valaisimistakin asennettu jo 60 prosenttia, tunneli on sisältä yhä melko pimeä: sitä valaisevat vain satunaiset työvalot, koneiden valot ja työmiesten otsalamput. Tämä johtuu siitä, ettei lopullisia neliskanttisia ledivalaisimia haluta käyttää tässä vaiheessa. Tunnelissa ei ole vielä lopullista sähkövirtaa, ja ledien halutaan kestävän varsinaisessa käytössä mahdollisimman pitkään. Ledivalaisimia asennetaan kattoon 5 – 10 metrin välein. Valaistuksesta tulee sekä tehokas että energiatehokas.



Tässä rakennetaan sokkelia pelastautumistunnelin seinämään

Työskentelyä tonttien tuntumassa


Joukkoliikennekadun rakentamiseen Kuusmiehentiellä liittyy vaiheita, jota tuovat ikävä kyllä haittaa Kuusmiehentien asukkaille. YIT aloitti tammikuun lopulla operaattoriputkien asentamisen Kuusmiehentien laitaan, ja työ on valitettavasti aiheuttanut jonkin verran haittaa sekä tien käyttäjille että sen varrella asuville. Pahoittelemme häiriötä!

Tonteille pääsy on varmistettu esimerkiksi rakentamalla väliaikaisia siltoja.



Kevyt liikenne on ohjattu ohittamaan kaivantokohdat. Nuolituksia kannattaa noudattaa, jotta kevyt liikenne ja kävelijät eivät ajaudu ajotielle.
Maan alle peittyy värikästä tavaraa. Värit auttavat erilaisten kaapeleiden tunnistamisessa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.