Uudet
katuvalot ovat syttyneet Kuusmiehentien työmaalla, Kuusmiehentien ja uuden
joukkoliikennekadun välissä – ainakin osittain. Tässä vaiheessa uusia
valaisimia on vasta työmaan länsipäässä, mutta noin kuukauden kuluttua valot
palavat koko tien matkalla.
Valaisimet
antavat valoa kahteen suuntaan, sekä Kuusmiehentielle että uudelle
joukkoliikennekadulle, ja vanha puiset pylväät Kuusmiehentien varrelta
poistetaan vähitellen. Vaikka valaistus paranee, Kuusmiehentiellä liikkuminen
valitettavasti hankaloituu lähipäivinä. Työmaalla tehdään kaivojen siirtoa,
mikä tarkoittaa poikkikanaalien kaivamista Kuusmiehentielle. Liikennettä varten
rakennetaan ajosiltoja, jotka hidastavat tiellä ajamista. Liikennettä ohjataan
kulloinkin vapaalle kaistalle, joten väistämisvelvollisuuksiin kannattaa
kiinnittää jälleen huomiota.
Työssä
on kysymys Kuusmiehentien poikki kaivettavista hulevesiviemäreistä sekä valaistuksen
ja liikennevalojen johtojen upottamisesta maahan suojaputkineen. Työ jatkuu alkukevään
ajan. Suuri muutos tapahtuu loppukeväästä, kun Kuusmiehentien päällyste
kuoritaan pois, ja liikenne ohjataan uudelle joukkoliikennekadulle.
Jo
jonkin aikaa jatkunut uusien operaattoriputkien kaivaminen tonttien rajassa on yksi
työkokonaisuuden hankalimmista vaiheista. Uudet kaapelien suojaputket tulevat
osin vanhojen päälle, ja työntekijöiden on oltavan tarkkana, ettei asukkaiden
verkkoyhteyksiä vahingossa katkaista.
Hulevesiallas se on, ei sorsalampi
Kaikki
työt ovat hyvin aikataulussa, ja alueen asukkaiden kannalta helpotusta tuo
tieto siitä, että savenleikkaustyöt on tehty ja savea tiputellut
kuorma-autoliikenne vähenee. Kun kuormia ajettiin aikaisemmin alueelta pois,
liikenne on kääntynyt toiseen suuntaan: työmaalle tuodaan muun muassa
reunakiviä ja muuta viimeistelytöihin tarvittavaa tavaraa.
Hitaimmat
ja hankalimmat vaiheet on pian ohitettu. Ojankaivu ei sellaiselta äkkiseltään
kuulosta, mutta tosiasiassa Näsiojan siirtäminen oli työ hankalimmasta päästä.
Ojassa virtasi melkoinen määrä vettä ja pohjasaven kantavuus oli vähäinen.
Työssä huolehdittiin siitä, että uuden ojan luiskista saatiin tukevat, jotta
penkereet eivät jatkossa sorru.
![]() |
Näsiojan rumpuputki on halkaisijaltaan 1200-millinen ja riittävän suuri pitämään suurenkin virtauksen aisoissa. |
Näsioja
johtaa sade- ja sulamisvedet eli hulevedet suureen altaaseen, jonka muotoilu
tuo mieleen puistomaisen lammen. Sen oli jo helmikuussa ottanut omakseen
sorsapariskunta. Nähtäväksi jää, kuinka vetovoimaiseksi keväällä palaavat
linnut lammen kokevat, muuttuuko hulevesiallas idylliseksi lintulammeksi.
![]() |
Helmikuisella työmaakierroksella tarkastettiin sekä laskuoja että hulevesiallas. Altaan reunat verhoilaan eroosiomatolla, jotta vesi ei syö pengertä. Ajan mittaan reunus alkaa kasvaa ruohoa. |
Kevään
mittaan alkavat uuden joukkoliikennekadun reunakivi- ja
asvaltointityöt. Tällä hetkellä sää näyttäisi suosivan myös vihertöiden
aikaista aloittamista. Aikataulun mukaan vihertyöt saadaan valmiiksi
juhannukseen mennessä. Joukkoliikennekadun on tarkoitus valmistua ympäristöineen heinäkuun alkuun mennessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.