torstai 2. huhtikuuta 2015

Liikennejärjestelyt muuttuvat Kuusmiehentiellä pääsiäisen jälkeen

Joukkoliikennekadun rakentaminen ja Kuusmiehentien perusparannus saavuttavat pääsiäisen jälkeen vaiheen, joka aiheuttaa jälleen muutoksia Kuusmiehentiellä liikkuville.

YIT aloittaa suunnitelmien mukaan viikon 15 loppupuolella Kuusmiehentien vanhan asvaltin jyrsinnän. Työn aikana autoilijat joutuvat paikoin odottamaan, sillä liikenne ohjataan kulloinkin vapaana olevalle kaistalle. Samoihin aikoihin viereinen joukkoliikennekatu asvaltoidaan toistamiseen, ja sen pohjoispuolelle rakennettu uusi kevyenliikenteenväylä saa asvaltin.




 
Henkilöautot pääsevät poikkeuksellisesti kokeilemaan myös uutta joukkoliikennekatua. Tämä tapahtuu, kun Kuusmiehentiellä alkaa reunakivien asennus. Autoliikenne siirtyy joukkoliikennekadulle todennäköisesti viikon 17 alussa. Reunakivityön jälkeen Kuusmiehentie vielä asvaltoidaan, joten autot ajavat perusparannuksen ajan joukkoliikennekadulla. Henkilöautoliikenne palaa Kuusmiehentielle toukokuun puolella. Aikataulu saattaa elää sääolojen mukaan.




Kuusmiehentien reunaan kaapelointeja varten tehdyt kaivannot on saatu suurelta osin peitettyä, mutta tiellä alkoi myös vesihuoltolinjan parannus. Työ tehdään, jotta sade- ja hulevedet kulkeutuisivat jatkossa nopeammin viemäreihin. Vanhoja sadevesikaivoja siirretään ja pitkittäiseen putkilinjaan asennetaan uusia poikittaisia ”viiksiä” eli ”viiksikaivoja”. Asukkaat ansaitsevat jälleen kiitokset pitkämielisyydestään: valituksia ei ole tullut, vaikka työssä nykäistään auki tonttien liittymät. Hyvällä asiallahan tässä ollaan: viemärit alkavat vetää huomattavasti totuttua nopeammin. Jo noin puolet työstä on tehty!


Uuden joukkoliikennekadun kevään töitä ovat olleet reunuskivien asentaminen ja erilaiset viimeistelytyöt.




Uusi valaistuslinja on valmis koko matkaltaan, ja vanhoista puisista valopylväistä on saatu poistettua valaisimet. Kaikki puiset pylväät kerätään pois.










Tietyömailla työskenteli maaliskuussa runsaat parikymmentä miestä ja kymmenkunta erilaista konetta.







Kivitöitä myös tunnelin suulla

Myös Paloheinäntunnelin suuaukoilla on tehty reunakivitöitä, mutta vähän isommilla järkäleillä. Hyvissä ajoin ennen pääsiäistä saatiin alkuun bussin sisäänmenoreitin reunukset.

  

Tunnelin suulle johdattavat reunuskivet on tehty kestävästä
suomalaisesta graniitista.


Graniittilohkareet viimeisteltiin ja mitoitettiin sopiviksi paikan päällä käsityönä.







Paloheinäntunneli on usean viraston ja monen eri yhteistyökumppanin hanke. Tahot pitävät säännöllisin väliajoin koordinointikokouksia. Maaliskuun lopussa kokoonnuttiin urakoitsijan eli Kalliorakennus-Yhtiöitten työmaaparakissa, sillä samalla tutustuttiin itse tunneliin.



Urakoitsijan projektipäällikkö Antti Matikainen esitteli hankkeen nykytilanteen ja kertoi turvallisuuden kannalta oleelliset
seikat ennen tunneliin menoa.



  

Kokouksessa valmisteltiin uuden bussireitin 560 käyttöönottoa koko sen reitiltä Rastilasta Myyrmäkeen.
Ryhmä ajaa jo kesän korvalla reitin läpi koeluontoisesti. Näin päästään käymään yhdessä läpi esimerkiksi pysäkkien paikat ja kokemaan, miltä tunneli vaikuttaa bussimatkustajan silmin. Linja 560 alkaa liikennöidä 10.8. syysaikataulujen astuessa voimaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.