Joukkoliikennekadun
rakentaminen ja Kuusmiehentien perusparannus saavuttavat pääsiäisen jälkeen
vaiheen, joka aiheuttaa jälleen muutoksia Kuusmiehentiellä liikkuville.
YIT
aloittaa suunnitelmien mukaan viikon 15 loppupuolella Kuusmiehentien vanhan
asvaltin jyrsinnän. Työn aikana autoilijat joutuvat paikoin odottamaan, sillä
liikenne ohjataan kulloinkin vapaana olevalle kaistalle. Samoihin aikoihin
viereinen joukkoliikennekatu asvaltoidaan toistamiseen, ja sen pohjoispuolelle
rakennettu uusi kevyenliikenteenväylä saa asvaltin.
Henkilöautot
pääsevät poikkeuksellisesti kokeilemaan myös uutta joukkoliikennekatua. Tämä
tapahtuu, kun Kuusmiehentiellä alkaa
reunakivien asennus. Autoliikenne siirtyy joukkoliikennekadulle todennäköisesti
viikon 17 alussa. Reunakivityön jälkeen Kuusmiehentie vielä asvaltoidaan, joten
autot ajavat perusparannuksen ajan joukkoliikennekadulla. Henkilöautoliikenne
palaa Kuusmiehentielle toukokuun puolella. Aikataulu saattaa elää sääolojen
mukaan.
Kuusmiehentien reunaan kaapelointeja varten tehdyt kaivannot on saatu suurelta
osin peitettyä, mutta tiellä alkoi myös vesihuoltolinjan parannus.
Työ tehdään, jotta sade- ja hulevedet kulkeutuisivat jatkossa nopeammin
viemäreihin. Vanhoja sadevesikaivoja siirretään ja pitkittäiseen putkilinjaan
asennetaan uusia poikittaisia ”viiksiä” eli ”viiksikaivoja”. Asukkaat
ansaitsevat jälleen kiitokset pitkämielisyydestään: valituksia ei ole tullut,
vaikka työssä nykäistään auki tonttien liittymät. Hyvällä asiallahan
tässä ollaan: viemärit alkavat vetää huomattavasti totuttua nopeammin. Jo noin
puolet työstä on tehty!
Uuden
joukkoliikennekadun kevään töitä ovat olleet reunuskivien asentaminen ja
erilaiset viimeistelytyöt.
Tietyömailla työskenteli maaliskuussa runsaat
parikymmentä miestä ja kymmenkunta erilaista konetta.
Kivitöitä myös tunnelin suulla
Myös
Paloheinäntunnelin suuaukoilla on tehty reunakivitöitä, mutta vähän isommilla
järkäleillä. Hyvissä ajoin ennen pääsiäistä saatiin alkuun bussin
sisäänmenoreitin reunukset.
Tunnelin suulle johdattavat reunuskivet on tehty kestävästä
suomalaisesta graniitista.
Graniittilohkareet viimeisteltiin ja mitoitettiin sopiviksi paikan päällä käsityönä.
Paloheinäntunneli
on usean viraston ja monen eri yhteistyökumppanin hanke. Tahot
pitävät säännöllisin väliajoin koordinointikokouksia. Maaliskuun lopussa kokoonnuttiin urakoitsijan eli
Kalliorakennus-Yhtiöitten työmaaparakissa, sillä samalla tutustuttiin itse tunneliin.
Urakoitsijan
projektipäällikkö Antti Matikainen esitteli hankkeen nykytilanteen ja kertoi turvallisuuden kannalta oleelliset
seikat ennen tunneliin menoa.
Kokouksessa valmisteltiin uuden bussireitin 560
käyttöönottoa koko sen reitiltä Rastilasta Myyrmäkeen.
Ryhmä ajaa jo kesän korvalla reitin läpi
koeluontoisesti. Näin päästään käymään yhdessä läpi esimerkiksi
pysäkkien paikat ja kokemaan, miltä tunneli vaikuttaa bussimatkustajan
silmin. Linja 560 alkaa liikennöidä 10.8. syysaikataulujen astuessa
voimaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.