Paloheinäntunnelissa ja viereisen
joukkoliikennekadun työmaalla on maaliskuussa ollut yhteinen teema: kaapelien
vetäminen ja asentaminen. Katutyömaalla kaapelit upotetaan maahan, tunnelissa
ne nostetaan kattoon.
![]() |
Mies ja tikkaat, tästä se lähtee. |
Kuitukaapelit välittävät tietoa tunnelista
turvavalvomoon ja tekniseen valvomoon.
Kaapeloinnin jälkeen voidaan aloittaa
kameroitten, kuulutusjärjestelmän, palonilmaisimien ja muun tekniikan
asentaminen.
Tunnelin liikenteenhallintaa varten tarvitaan silmukoita ja ilmaisimia,
jotka tunnistavat bussin sijainnin ja avaavat sille portit oikea-aikaisesti. Yksi
mahdollisuus, jota tutkitaan, on radiotaajuuksiin perustuva RFID-tekniikka (Radio Frequency Identification).
Tunnelin suuaukoille on tulossa
tieliikennetunneleista tutut valo-opasteet, jotka kertovat, voiko sisälle ajaa.
Opasteisiin on mahdollista tehdä valmiita tekstitiedotteita häiriötilanteita
varten.
![]() |
Mahdollisen tulipalon varalta tunneliin on asennettu 13 impulssipuhallinta savun poistamista varten. Myös valaisimet on asennettu, niitä on kaikkiaan yli 200 kappaletta. |
Otsarakenne saa patinavärjäyksen
Tunnelin otsarakenne on toistaiseksi vielä
betoninen ja harmaa, mutta lopullinen sävy on ruskea umbra. Betonia ei
pinnoiteta vaan se saa patinavärjäyksen, jossa betoniin imeytetään siihen
reagoivia kemikaaleja. Tuoreena käsittely vaikuttaa räikeältä, mutta patinoituu
vähitellen ruosteenomaiseksi. Pintaan tulee myös graffitisuoja.
Myös tunnelin tuntumassa tapahtuu. Paloheinänmajan taakse rakennettu pulkkamäen vastamäki on multausta vaille
valmis. Pakilantien ja Kuusmiehentien liikenneympyrän vierellä on aloitettu
pyörätien rakentaminen. Tunnelin länsipäässä Kuninkaantammessa uuden
asuinalueen esirakentaminen on hyvällä mallilla: maaperää on parannettu
suunnitelmien mukaisesti tulevaa asunto- ja infrarakentamista varten. Kaikki
työt ovat aikataulussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.