Malmista tulee keskeinen joukkoliikenteen solmukohta ja
vaihtopaikka, kun Kehärata avautuu matkustajaliikenteelle heinäkuun
ensimmäisenä päivänä ja kun uusi runkolinja 560 alkaa liikennöidä Malmin kautta
syyskuun kymmenentenä päivänä. Malmilla valmistaudutaan liikenteen ja
matkustajamäärien lisääntymiseen kunnostamalla Ylä-Malmin bussiterminaali ja
rautatien ylittävä silta sen vieressä. Bussiterminaali suljettiin liikenteeltä
tänään iltapäivällä töitten alkuun saattamiseksi. Korvaavat pysäkit löytyvät
läheltä.
Malmista
on hyvin pian tulossa liikennekeskus, jossa kaksi runkoyhteyttä – pääradan
junat ja runkobussi – kohtaavat. Malmilta voi jo heinäkuussa matkustaa junalla
vaikkapa lentoasemalle! Bussiliikenteen lisääntyessä Ylä-Malmin bussiterminaali
halutaan panna kuntoon. Terminaalin kunnostustyö kestää koko kesän, arviolta
9.8. asti. Myös terminaalin viereisellä sillalla, Kirkonkyläntiellä ja
Latokartanontiellä, tehdään kunnostustöitä, ja nämä työt jatkuvat vuoden
loppuun asti.
Ylä-Malmin bussiterminaalia
laajennetaan sen toimivuuden ja viihtyisyyden parantamiseksi. Kaikki
terminaalin pysäkkejä käyttävät linjat ajavat tästä päivästä lähtien terminaalikaarteen
ohi ja pysähtyvät väliaikaisilla pysäkeillä Latokartanontiellä ja Kirkonkyläntiellä.
Järjestelyt koskevat kaikkia Malmin terminaalin kautta liikennöiviä linjoja
molemmissa ajosuunnissa. Kunnostustyöt
parantavat liikenteen toimivuutta sillalla ja terminaalissa ja sujuvoittavat
matkustajien yhteyksiä Kehäradan junille.
Kunnostustyöt varmistavat myös
sujuvan reitin runkolinja 560:lle. Sen uusi idän suunnan pysäkki tulee olemaan
Malmin vanhan aseman edessä Kirkonkyläntiellä.
Kunnostus tapahtuu kolmessa vaiheessa
Ensimmäisessä korjausvaiheessa bussit käyttävät väliaikaisia
pysäkkejä. Siltatyömaan toisessa vaiheessa bussit siirtyvät takaisin terminaaliin
ja ajoneuvo- ja jalankulkuliikenne siirtyy sillan pohjoisreunaan. Kolmannessa
vaiheessa työmaa-alue sulkee sillan pohjoispuoleisen kaistan, ja liikenne
siirtyy sillan eteläreunaan.
![]() |
Rautatien ylittävällä sillalla tehtiin uusia kaistamerkintöjä nopeaan tahtiin. |
Käytöstä poistuvat ensimmäisessä
vaiheessa Malmin aseman pysäkit H3260, H3258, H3256, H3257, H3255, H3259 ja
H3261. Malmin terminaalin kautta liikennöivien bussien käyttöön otetaan
korvaavat pysäkit Latokartanontiellä Pekanraitin kohdalta. Bussit pysähtyvät
myös Kirkonkyläntien pysäkeillä H3264 ja H3263 ”Malmin tori”. Myös taksiasema
siirtyy terminaalialueelta väliaikaiselle paikalle Malmin ylikulkusillalle.
![]() |
Myös taksitolppa siirtyy terminaalilta sillalle. |
Korvaavat pysäkit sijaitsevat
Latokartanontiellä noin 100 metrin päässä asematerminaalista. Korvaavat pysäkit
on merkitty tunnuksilla C, D, E ja F.
Pysäkeillä C ja D pysähtyvät itään ajavat bussit. Pysäkillä C pysähtyvät bussit, jotka kääntyvät Vilppulantielle, ja pysäkillä D pysähtyvät suoraan Latokartanontietä ajavat bussit. Pysäkeillä E ja F pysähtyvät länteen ajavat bussit.
Pysäkillä C (H3525) pysähtyvät linjat 69, 76B, 77A, 577, 702 ja 703.
Pysäkillä D (H3527) pysähtyvät linjat 70, 70T, 73, 73N, 78, 519, 519A, 520, 554 ja 554K.
Pysäkillä E (H3524) pysähtyvät linjat 70, 70T, 73, 73N, 76A ja 76N.
Pysäkillä F (H3526) pysähtyvät linjat 69, 77A, 78, 519, 519A, 520, 554, 554K, 577, 702 ja 703.
Pysäkeillä C ja D pysähtyvät itään ajavat bussit. Pysäkillä C pysähtyvät bussit, jotka kääntyvät Vilppulantielle, ja pysäkillä D pysähtyvät suoraan Latokartanontietä ajavat bussit. Pysäkeillä E ja F pysähtyvät länteen ajavat bussit.
Pysäkillä C (H3525) pysähtyvät linjat 69, 76B, 77A, 577, 702 ja 703.
Pysäkillä D (H3527) pysähtyvät linjat 70, 70T, 73, 73N, 78, 519, 519A, 520, 554 ja 554K.
Pysäkillä E (H3524) pysähtyvät linjat 70, 70T, 73, 73N, 76A ja 76N.
Pysäkillä F (H3526) pysähtyvät linjat 69, 77A, 78, 519, 519A, 520, 554, 554K, 577, 702 ja 703.
Jalankulku junalaiturilta
Latokartanontielle ja Kirkonkyläntielle tapahtuu bussiterminaalin reunaa
pitkin.
Paloheinässä ajetaan
joukkoliikennekadulla
Paloheinässä
Kuusmiehentien käyttäjät ovat jo hienosti oppineet siirtymään väliaikaiselle
reitille, joka kulkee vasta rakennetulla joukkoliikennekadulla.
Yleisnopeudeksi
alueella on säädetty 30 kilometriä tunnissa. Sopu antaa sijaa autojen ja
työkoneitten yhteiselle taipaleelle.
Paloheinäntunnelin
varsinaiset rakennustyöt ovat valmiit, mutta monet pienet työvaiheet odottavat
vielä loppuun saattamista. Näinä aikoina esillä ovat esimerkiksi kulunvalvonta-,
lukitus- ja turvallisuusasiat, erilaiset katselmoinnit sekä vihertöihin ja maisemointiin
liittyvät seikat.
![]() |
Myös valaistuslinjan maakerrokset tasoitetaan ja siistitään. |
Paloheinäntunnelin
suulla tehtiin toukokuussa reunakivitöitä. Ulostulevan ja sisäänajavan bussin
kaistat erotetaan tunnelin suulla toisistaan kiveysten avulla. Tunneli
kytketään lähiaikoina pelastusviranomaisten Virve-verkkoon. Sen avulla
esimerkiksi ambulanssi tai paloautot pääsevät bussitunneliin ja voivat oikaista
tunnelin kautta määränpäähänsä.
Tunnelityömaan
tukikohta on muuttanut tunnelin itäpuolelle ja madaltunut yksikerroksiseksi. Työmaalla
työskentelee näinä aikoina silti vielä vajaat 50 ihmistä.
Yleisöllä on
pian taas mahdollisuus tutustua tunneliin! Helsinki-päivänä eli 12.6. se on
avoinna kello 12–14 teemalla “Tunnelin päässä Kuninkaantammi”. Varsinainen
ohjelma järjestetään tunnelin länsipäässä eli uuden Kuninkaantammen asuinalueen
reunalla. Tarjolla on kahvia ja tietoa uudesta asuinalueesta. Tervetuloa!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.