tiistai 12. toukokuuta 2015

Uuden runkolinjan liikennöintiin valmistaudutaan Malmilla

Malmista tulee keskeinen joukkoliikenteen solmukohta ja vaihtopaikka, kun Kehärata avautuu matkustajaliikenteelle heinäkuun ensimmäisenä päivänä ja kun uusi runkolinja 560 alkaa liikennöidä Malmin kautta syyskuun kymmenentenä päivänä. Malmilla valmistaudutaan liikenteen ja matkustajamäärien lisääntymiseen kunnostamalla Ylä-Malmin bussiterminaali ja rautatien ylittävä silta sen vieressä. Bussiterminaali suljettiin liikenteeltä tänään iltapäivällä töitten alkuun saattamiseksi. Korvaavat pysäkit löytyvät läheltä.


Malmista on hyvin pian tulossa liikennekeskus, jossa kaksi runkoyhteyttä – pääradan junat ja runkobussi – kohtaavat. Malmilta voi jo heinäkuussa matkustaa junalla vaikkapa lentoasemalle! Bussiliikenteen lisääntyessä Ylä-Malmin bussiterminaali halutaan panna kuntoon. Terminaalin kunnostustyö kestää koko kesän, arviolta 9.8. asti. Myös terminaalin viereisellä sillalla, Kirkonkyläntiellä ja Latokartanontiellä, tehdään kunnostustöitä, ja nämä työt jatkuvat vuoden loppuun asti.



Ylä-Malmin bussiterminaalia laajennetaan sen toimivuuden ja viihtyisyyden parantamiseksi. Kaikki terminaalin pysäkkejä käyttävät linjat ajavat tästä päivästä lähtien terminaalikaarteen ohi ja pysähtyvät väliaikaisilla pysäkeillä Latokartanontiellä ja Kirkonkyläntiellä. Järjestelyt koskevat kaikkia Malmin terminaalin kautta liikennöiviä linjoja molemmissa ajosuunnissa. Kunnostustyöt parantavat liikenteen toimivuutta sillalla ja terminaalissa ja sujuvoittavat matkustajien yhteyksiä Kehäradan junille. 


Kunnostustyöt varmistavat myös sujuvan reitin runkolinja 560:lle. Sen uusi idän suunnan pysäkki tulee olemaan Malmin vanhan aseman edessä Kirkonkyläntiellä.

Kunnostus tapahtuu kolmessa vaiheessa

Ensimmäisessä korjausvaiheessa bussit käyttävät väliaikaisia pysäkkejä. Siltatyömaan toisessa vaiheessa bussit siirtyvät takaisin terminaaliin ja ajoneuvo- ja jalankulkuliikenne siirtyy sillan pohjoisreunaan. Kolmannessa vaiheessa työmaa-alue sulkee sillan pohjoispuoleisen kaistan, ja liikenne siirtyy sillan eteläreunaan.

Rautatien ylittävällä sillalla tehtiin uusia kaistamerkintöjä nopeaan tahtiin.

Käytöstä poistuvat ensimmäisessä vaiheessa Malmin aseman pysäkit H3260, H3258, H3256, H3257, H3255, H3259 ja H3261. Malmin terminaalin kautta liikennöivien bussien käyttöön otetaan korvaavat pysäkit Latokartanontiellä Pekanraitin kohdalta. Bussit pysähtyvät myös Kirkonkyläntien pysäkeillä H3264 ja H3263 ”Malmin tori”. Myös taksiasema siirtyy terminaalialueelta väliaikaiselle paikalle Malmin ylikulkusillalle.

Myös taksitolppa siirtyy terminaalilta sillalle.
Korvaavat pysäkit sijaitsevat Latokartanontiellä noin 100 metrin päässä asematerminaalista. Korvaavat pysäkit on merkitty tunnuksilla C, D, E ja F.
Pysäkeillä C ja D pysähtyvät itään ajavat bussit. Pysäkillä C pysähtyvät bussit, jotka kääntyvät Vilppulantielle, ja pysäkillä D pysähtyvät suoraan Latokartanontietä ajavat bussit. Pysäkeillä E ja F pysähtyvät länteen ajavat bussit.

Pysäkillä C (H3525) pysähtyvät linjat 69, 76B, 77A, 577, 702 ja 703.
Pysäkillä D (H3527) pysähtyvät linjat 70, 70T, 73, 73N, 78, 519, 519A, 520, 554 ja 554K.
Pysäkillä E (H3524) pysähtyvät linjat 70, 70T, 73, 73N, 76A ja 76N.
Pysäkillä F (H3526) pysähtyvät linjat 69, 77A, 78, 519, 519A, 520, 554, 554K, 577, 702 ja 703.

Jalankulku junalaiturilta Latokartanontielle ja Kirkonkyläntielle tapahtuu bussiterminaalin reunaa pitkin.

Paloheinässä ajetaan joukkoliikennekadulla

Paloheinässä Kuusmiehentien käyttäjät ovat jo hienosti oppineet siirtymään väliaikaiselle reitille, joka kulkee vasta rakennetulla joukkoliikennekadulla.


 Koska liikennejärjestelyt Kuusmiehentiellä ja viereisellä joukkoliikennekadulla muuttuvat sitä mukaa kun työt edistyvät, vedenpitävää ohjeistusta alueella liikkumiskeksi on valitettavasti vaikea antaa. Kuusmihentielle tultaessa nopeus kannattaa pitää alhaisena ja silmät tarkkoina. Kulloisetkin järjestelyt on osoitettu liikkennemerkein ja nuolin. 



Yleisnopeudeksi alueella on säädetty 30 kilometriä tunnissa. Sopu antaa sijaa autojen ja työkoneitten yhteiselle taipaleelle.

Paloheinäntunnelin varsinaiset rakennustyöt ovat valmiit, mutta monet pienet työvaiheet odottavat vielä loppuun saattamista. Näinä aikoina esillä ovat esimerkiksi kulunvalvonta-, lukitus- ja turvallisuusasiat, erilaiset katselmoinnit sekä vihertöihin ja maisemointiin liittyvät seikat.

Myös valaistuslinjan maakerrokset tasoitetaan ja siistitään.


Paloheinäntunnelin suulla tehtiin toukokuussa reunakivitöitä. Ulostulevan ja sisäänajavan bussin kaistat erotetaan tunnelin suulla toisistaan kiveysten avulla. Tunneli kytketään lähiaikoina pelastusviranomaisten Virve-verkkoon. Sen avulla esimerkiksi ambulanssi tai paloautot pääsevät bussitunneliin ja voivat oikaista tunnelin kautta määränpäähänsä.


Tunnelityömaan tukikohta on muuttanut tunnelin itäpuolelle ja madaltunut yksikerroksiseksi. Työmaalla työskentelee näinä aikoina silti vielä vajaat 50 ihmistä.


Yleisöllä on pian taas mahdollisuus tutustua tunneliin! Helsinki-päivänä eli 12.6. se on avoinna kello 12–14 teemalla “Tunnelin päässä Kuninkaantammi”. Varsinainen ohjelma järjestetään tunnelin länsipäässä eli uuden Kuninkaantammen asuinalueen reunalla. Tarjolla on kahvia ja tietoa uudesta asuinalueesta. Tervetuloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.