Perjantaina 12.6. vietettiin
Helsinki-päivää, ja yleisö oli tervetullut tutustumaan viittä vaille valmiiseen
Paloheinäntunneliin. Otsikolla ”Tunnelin päässä Kuninkaantammi” järjestetty
tilaisuus veti väen tunnelin länsipäähän, johon 5000 asukkaan
uusi kaupunginosa nousee lähivuosina. Ensimmäiset rakentajat ovat jo
lähtökuopissa.
Edelliseen yleisöpäivään verrattuna
tunnelissa eteneminen sujui kuin tanssi, sillä niin käveleminen kuin pyöräileminen kävi kepeästi uutta asvalttia pitkin ja hyvässä ledivalaistuksessa.
Vaikka tunnelissa nyt käveltiin ja
pyöräiltiin, jatkossa se on varattu täysin runkolinjan 560 käyttöön sekä
hälytysajoneuvoille. Muun liikenteen pääsy tunneliin estetään puomeilla.
Tunneli oli auki kaksi tuntia keskellä päivää eli kello 12–14, ja vaeltajia riitti koko ajaksi.
Tunnelin turvallisuus on varmistettu sekä kiinteistönvalvontaan että liikenteenhallintaan liittyvillä järjestelmillä. Ja tulipalon varaltahan seinän takana kulkee pelastautumistunneli.
Ensimmäinen tunnelista Kuninkaantammeen tullut
pyöräilijä oli Markku Rajakangas. Matka ei ollut pitkä, sillä hän asuu
Paloheinässä.
Kuninkaantammen asuinalueesta vastaava projektinjohtaja Kimmo
Kuisma kaupunginkansliasta kertoi, miten alue muuttuu lähivuosien aikana.
Ensimmäinen kävellen tunnelin taittanut
vieras oli Juhani Styrman, joka saapui Kalliosta asti. Styrman on Kallion
kävelyfestivaalin vetäjiä, siinä mielessä kävelyn ja paikkojen bongailun
ammattimies. Paloheinän seudut olivat tuttuja talvisilta hiihtoretkiltä, mutta
tunnelista tullessa kuulemma tuntui, kuin olisi äkkiä saapunut
vieraalle
planeetalle!
Åsa Tallroth ja Nelli-koira tulivat
viereiseltä Hakuninmaalta. Hän asuu Helene Schjerfbeckin puiston laidalla, ja
matkaan oli tarttunut kimppu kieloja. Puistoa rakennetaan ja parannetaan
parhaillaan myös Kuninkaantammen keitaaksi.
Kuninkaantammen päässä oli tarjolla kahvin lisäksi tietoa ja esitteitä uudesta asuinalueesta.
Rakennusyhtiöt saapuivat Kuninkaantammeen
Skanska korkkaa Kuninkaantammen rakentamalla alueen ensimmäiset asuintalot. Tarjolla oli makeisia, esitteitä ja mahdollisuus tutustua pienoismalleihin.
JM Suomi Oy kertoi asuntotuotannostaan ja
jakoi värikkäitä lapioita. Ei muuta kuin perustuksia kaivamaan, yrityksen
edustajat nauroivat.
HSL:n edustajat olivat mukana kertomassa
uudesta runkolinja 560:stä ja sen mukanaan tuomista mahdollisuuksista kulkea
pääkaupunkiseudulla. Infoteltan viereen oli ajettu oranssi bussi, jollainen on
pian tuttu näky uudella reitillä Rastilan ja Myyrmäen välillä.
Päivä ei ollut pelkkää ilottelua, sillä
Trafixin liikennesuunnittelijat Matias Jurvanen, Juha Maanselkä ja Janne
Nieminen olivat töissä, katsastamassa liikenteenhallinta- ja
kamerajärjestelmiä. Edessä on yhteiskäyttökoe, jonka aikana varmistetaan,
että tekniset järjestelmät toimivat sujuvasti yhdessä.
Tunnelia valvotaan kaiken aikaa yli 50
kameran avulla. Ne kuvaavat reaaliaikaisesti kaikista suunnista siten, ettei
näkymiin jää kuolleita kulmia.
Jos tunneliin pääsisi ylimääräisiä kulkijoita,
heille voidaan antaa poistumiskäsky kuulutusjärjestelmän avulla.
– Järjestelmiin kuuluu myös esimerkiksi
ulosajon valvonta. Jos bussi ei ole tullut tunnelista ulos ajomatkalle asetetun
laskennallisen ajan kuluessa, liikenteen valvoja saa hälytyksen. Ulosajoa
valvotaan tunnelin suulle maahan upotettujen silmukoitten avulla, Janne Nieminen
kertoi.
Turvallisuutta valvotaan
Liikenneviraston lähiliikenteen turvavalvomossa Pasilassa.
Turvallisuuspalveluita
ja järjestyksen valvontaa hoitaa käytännössä Turvatiimi Oyj. Turvavalvomo
toimii ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä.
Tunnelin tekninen valvomo on
HKL:n teknisessä valvomossa Herttoniemessä.
Paloheinän päässä tunnelin edustalle on jo
saatu bussipysäkit, liikennevalot ja liikennemerkit.
Entisen työmaan tukikohdan paikalla Paloheinän majan vieressä tehdään vihertöitä. Kaikki, mikä
rakentamisaikana myllättiin, maisemoidaan uudelleen.
Itäisellä suuaukolla, Pakilantien ja Kuusmiehentien risteyksessä, tehtiin alkuviikosta vielä reunakivitöitä. Se on nykypäivänäkin pitkälti käsin tehtävää työtä, jossa viritetään linjalankoja, napsutellaan taltalla ja vasaralla sekä nostellaan kiviä miesvoimin.
Kun asialla ovat alan taitajat, jälki on viimeisen päälle! Niin Paloheinäntunneli kuin siihen liittyvät työt on tehty taiten ja tarkoitettu kestämään vuosikymmenten ajan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.