perjantai 12. kesäkuuta 2015

Helsinki-päivä avasi tunnelin yleisölle

Perjantaina 12.6. vietettiin Helsinki-päivää, ja yleisö oli tervetullut tutustumaan viittä vaille valmiiseen Paloheinäntunneliin. Otsikolla ”Tunnelin päässä Kuninkaantammi” järjestetty tilaisuus veti väen tunnelin länsipäähän, johon 5000 asukkaan uusi kaupunginosa nousee lähivuosina. Ensimmäiset rakentajat ovat jo lähtökuopissa.





Edelliseen yleisöpäivään verrattuna tunnelissa eteneminen sujui kuin tanssi, sillä niin käveleminen kuin pyöräileminen kävi kepeästi uutta asvalttia pitkin ja hyvässä ledivalaistuksessa.





Vaikka tunnelissa nyt käveltiin ja pyöräiltiin, jatkossa se on varattu täysin runkolinjan 560 käyttöön sekä hälytysajoneuvoille. Muun liikenteen pääsy tunneliin estetään puomeilla.





Tunneli oli auki kaksi tuntia keskellä päivää eli kello 12–14, ja vaeltajia riitti koko ajaksi. 

Tunnelin turvallisuus on varmistettu sekä kiinteistönvalvontaan että liikenteenhallintaan liittyvillä järjestelmillä. Ja tulipalon varaltahan seinän takana kulkee pelastautumistunneli.





Ensimmäinen tunnelista Kuninkaantammeen tullut pyöräilijä oli Markku Rajakangas. Matka ei ollut pitkä, sillä hän asuu Paloheinässä. 




Kuninkaantammen asuinalueesta vastaava projektinjohtaja Kimmo Kuisma kaupunginkansliasta kertoi, miten alue muuttuu lähivuosien aikana.




Ensimmäinen kävellen tunnelin taittanut vieras oli Juhani Styrman, joka saapui Kalliosta asti. Styrman on Kallion kävelyfestivaalin vetäjiä, siinä mielessä kävelyn ja paikkojen bongailun ammattimies. Paloheinän seudut olivat tuttuja talvisilta hiihtoretkiltä, mutta tunnelista tullessa kuulemma tuntui, kuin olisi äkkiä saapunut 
vieraalle planeetalle!

Åsa Tallroth ja Nelli-koira tulivat viereiseltä Hakuninmaalta. Hän asuu Helene Schjerfbeckin puiston laidalla, ja matkaan oli tarttunut kimppu kieloja. Puistoa rakennetaan ja parannetaan parhaillaan myös Kuninkaantammen keitaaksi.

Kuninkaantammen päässä oli tarjolla kahvin lisäksi tietoa ja esitteitä uudesta asuinalueesta. 








Rakennusyhtiöt saapuivat Kuninkaantammeen

Kuninkaantammi on vielä tasainen kenttä, jossa rakennetaan ensimmäisiä katuja, mutta talonrakennus on käynnistymässä. Kuninkaantammeen on tulossa omistusasuntojen lisäksi vuokra- ja asumisoikeusasuntoja.


Skanska korkkaa Kuninkaantammen rakentamalla alueen ensimmäiset asuintalot. Tarjolla oli makeisia, esitteitä ja mahdollisuus tutustua pienoismalleihin.



JM Suomi Oy kertoi asuntotuotannostaan ja jakoi värikkäitä lapioita. Ei muuta kuin perustuksia kaivamaan, yrityksen edustajat nauroivat.


HSL:n edustajat olivat mukana kertomassa uudesta runkolinja 560:stä ja sen mukanaan tuomista mahdollisuuksista kulkea pääkaupunkiseudulla. Infoteltan viereen oli ajettu oranssi bussi, jollainen on pian tuttu näky uudella reitillä Rastilan ja Myyrmäen välillä.


Päivä ei ollut pelkkää ilottelua, sillä Trafixin liikennesuunnittelijat Matias Jurvanen, Juha Maanselkä ja Janne Nieminen olivat töissä, katsastamassa liikenteenhallinta- ja kamerajärjestelmiä. Edessä on yhteiskäyttökoe, jonka aikana varmistetaan, että tekniset järjestelmät toimivat sujuvasti yhdessä.

Tunnelia valvotaan kaiken aikaa yli 50 kameran avulla. Ne kuvaavat reaaliaikaisesti kaikista suunnista siten, ettei näkymiin jää kuolleita kulmia. 





Jos tunneliin pääsisi ylimääräisiä kulkijoita, heille voidaan antaa poistumiskäsky kuulutusjärjestelmän avulla.

– Järjestelmiin kuuluu myös esimerkiksi ulosajon valvonta. Jos bussi ei ole tullut tunnelista ulos ajomatkalle asetetun laskennallisen ajan kuluessa, liikenteen valvoja saa hälytyksen. Ulosajoa valvotaan tunnelin suulle maahan upotettujen silmukoitten avulla, Janne Nieminen kertoi.



Turvallisuutta valvotaan Liikenneviraston lähiliikenteen turvavalvomossa Pasilassa. 

Turvallisuuspalveluita ja järjestyksen valvontaa hoitaa käytännössä Turvatiimi Oyj. Turvavalvomo toimii ympäri vuorokauden kaikkina vuoden päivinä. 

Tunnelin tekninen valvomo on HKL:n teknisessä valvomossa Herttoniemessä.








Paloheinän päässä tunnelin edustalle on jo saatu bussipysäkit, liikennevalot ja liikennemerkit.


Entisen työmaan tukikohdan paikalla Paloheinän majan vieressä tehdään vihertöitä. Kaikki, mikä rakentamisaikana myllättiin, maisemoidaan uudelleen.


Itäisellä suuaukolla, Pakilantien ja Kuusmiehentien risteyksessä, tehtiin alkuviikosta vielä reunakivitöitä. Se on nykypäivänäkin pitkälti käsin tehtävää työtä, jossa viritetään linjalankoja, napsutellaan taltalla ja vasaralla sekä nostellaan kiviä miesvoimin.


Kun asialla ovat alan taitajat, jälki on viimeisen päälle! Niin Paloheinäntunneli kuin siihen liittyvät työt on tehty taiten ja tarkoitettu kestämään vuosikymmenten ajan.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.