keskiviikko 8. heinäkuuta 2015

Viimeistelyt vauhdissa


Hiekka, multa, taimet ja siemenet ovat heinäkuun kysytyintä valuuttaa Paloheinäntunnelin ympäristössä. Vaikka itse tunneli on valmis, oheistöiden parissa työskentelee vielä noin 30 ihmistä, ja alueelle ajelevat multa- ja asvaltointirekat perä perää. Tunnelissa ovat edessä vielä erilaiset toimintaharjoitukset.


Töitä tehtiin heinäkuun alussa iloisin ilmein, hyvässä yhteistyössä ja reippaalla tsempillä, kuten kuvasta näkyy.








Hiekan levitys ja tasoitus on mittatarkkaa puuhaa ja vaatii koneen ja ihmisen saumatonta yhteistyötä. 

Aluskerroksen on oltava juuri sopivan korkuinen päälle tulevaan kiveykseen nähden.







Kiveykset tiivistetään vielä hiekkakerroksella, joka harjataan kiveysten väliin. Säät ovat suosineet ulkotöitä, sillä tänä vuonna ainakaan alkukesä ei ole ollut turhan kuuma.


Heinäkuun alussa tunnelin viereisellä parkkikentällä Paloheinässä tehtiin toista asvaltointikerrrosta sekä keskikorokkeita, joitten tehtävä on selkeyttää liikennettä ja pysäköintiä. 






Aiemmin näitä liikenteenjakajia ja –ohjaajia ei kentällä ollut. 

Korokkeitten vierustojen tuore asvaltti käsiteltiin saman tien mies ja kone –periaatteella. 

Kevyenliikenteenväylien
asvaltointi on vielä edessä.


Vehreys vaatii mullan alleen

Paloheinän päässä tunnelin viereiset penkereet saivat heinäkuussa tuntuvat multakerrokset. Tunnelin päällä vihertää jo, ja ideana on, että koko tunneli sulautuu maisemaan mahdollisimman luontevasti.




Paloheinänmajan lähistö näyttää pian taas ulkoilualueelta, kunhan nurmi kasvaa ja taimet vahvistuvat. 

Työmaataulukin voidaan lähiviikkoina poistaa.






Uusi kuormallinen multaa on saapunut. Taustalla säiliöauto suihkuttaa samanaikaisesti vettä nurmialueille.







Tekniikka tuo turvallisuutta



Tunnelin toimintaan ja turvallisuuteen vaikuttava tekniikka on asennettu, ja tunnelissa on tehty erilaisia toimintakokeita, tarkastuksia ja katselmointeja. Esimerkiksi palotarkastus on jo tehty, ja elokuun puolella edessä on vielä pelastuslaitoksen harjoitus.



Kuvan pylväässä oleva laite on tunnelin tilaindikaattori. Bussin tullessa tunnelia kohti Helmi-laite antaa liikenteenhalllintajärjestelmälle (LIHA) herätteen lähestyvästä bussista. 




Kun linja-auto ylittää tunnelin edustalla olevan induktiosilmukan, suuaukolla oleva puomi avautuu.

Tunnelin molemmissa päissä on puomitus ja liikennevalot.

Jalankulun ja pyöräilyn kieltävät liikennemerkit ovat olleet jo hyvän aikaa paikoillaan.











Hyvältähän tämä näyttää! Työmaakierroksen aluksi kuvaan asettuivat (vasemmalta) tilaajan eli HKL:n kehittämispäällikkö Artturi Lähdetie, Kalliorakennus-Yhtiöitten työpäällikkö Juha Halonen, vastaava mestari Juha Selin ja työmaainsinööri Heidi Kinnunen, HKR-Rakennuttajan projektinjohtaja Annina Mattsson ja projektipäällikkö Jukka Väisänen sekä Kalliorakennus-Yhtiöitten projektipäällikkö Antti Matikainen.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.