Hiekka, multa, taimet ja siemenet ovat
heinäkuun kysytyintä valuuttaa Paloheinäntunnelin ympäristössä. Vaikka itse
tunneli on valmis, oheistöiden parissa työskentelee vielä noin 30 ihmistä, ja
alueelle ajelevat multa- ja asvaltointirekat perä perää. Tunnelissa ovat edessä
vielä erilaiset toimintaharjoitukset.
Töitä tehtiin heinäkuun alussa iloisin
ilmein, hyvässä yhteistyössä ja reippaalla tsempillä, kuten kuvasta näkyy.
Hiekan levitys ja tasoitus on mittatarkkaa
puuhaa ja vaatii koneen ja ihmisen saumatonta yhteistyötä.
Aluskerroksen on
oltava juuri sopivan korkuinen päälle tulevaan kiveykseen nähden.
Kiveykset tiivistetään vielä hiekkakerroksella, joka harjataan kiveysten väliin. Säät ovat suosineet ulkotöitä,
sillä tänä vuonna ainakaan alkukesä ei ole ollut turhan kuuma.
Heinäkuun alussa tunnelin viereisellä
parkkikentällä Paloheinässä tehtiin toista asvaltointikerrrosta sekä
keskikorokkeita, joitten tehtävä on selkeyttää liikennettä ja pysäköintiä.
Aiemmin näitä liikenteenjakajia ja –ohjaajia ei kentällä ollut.
Korokkeitten vierustojen tuore asvaltti
käsiteltiin saman tien mies ja kone –periaatteella.
Kevyenliikenteenväylien
asvaltointi on vielä edessä.
Vehreys vaatii mullan alleen
Paloheinän päässä tunnelin viereiset penkereet saivat heinäkuussa tuntuvat multakerrokset. Tunnelin päällä vihertää jo, ja ideana on, että koko tunneli sulautuu maisemaan mahdollisimman luontevasti.
Paloheinänmajan lähistö näyttää pian taas
ulkoilualueelta, kunhan nurmi kasvaa ja taimet vahvistuvat.
Työmaataulukin
voidaan lähiviikkoina poistaa.
Uusi kuormallinen multaa on saapunut. Taustalla
säiliöauto suihkuttaa samanaikaisesti vettä nurmialueille.
Tekniikka tuo turvallisuutta
Tunnelin
toimintaan ja turvallisuuteen vaikuttava tekniikka on asennettu, ja tunnelissa
on tehty erilaisia toimintakokeita, tarkastuksia ja katselmointeja. Esimerkiksi
palotarkastus on jo tehty, ja elokuun puolella edessä on vielä
pelastuslaitoksen harjoitus.
Kuvan
pylväässä oleva laite on tunnelin tilaindikaattori. Bussin tullessa tunnelia
kohti Helmi-laite antaa liikenteenhalllintajärjestelmälle (LIHA) herätteen
lähestyvästä bussista.
Kun
linja-auto ylittää tunnelin edustalla olevan induktiosilmukan, suuaukolla oleva
puomi avautuu.
Tunnelin molemmissa päissä on puomitus ja
liikennevalot.
Jalankulun ja pyöräilyn kieltävät liikennemerkit ovat olleet jo hyvän aikaa paikoillaan.
Hyvältähän tämä näyttää! Työmaakierroksen
aluksi kuvaan asettuivat (vasemmalta) tilaajan eli HKL:n kehittämispäällikkö
Artturi Lähdetie, Kalliorakennus-Yhtiöitten työpäällikkö Juha Halonen, vastaava
mestari Juha Selin ja työmaainsinööri Heidi Kinnunen, HKR-Rakennuttajan projektinjohtaja
Annina Mattsson ja projektipäällikkö Jukka Väisänen sekä
Kalliorakennus-Yhtiöitten projektipäällikkö Antti Matikainen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.