keskiviikko 2. lokakuuta 2013

Paloheinäntunnelin rakentaminen on pitkän harkinnan tulos

Joukkoliikennetunnelin rakentaminen Paloheinään on harvinaisen pitkään kypsytelty hanke. Kun puut alkoivat kaatua Paloheinän ulkoilualueella elokuun 2013 lopussa, oli kulunut 10 vuotta joukkoliikennetunnelin ideoinnin aloittamisesta.



Taustalla oli halu ja tarve parantaa poikittaisliikennettä Vuosaaren ja Myyrmäen välillä. Laskelmat osoittivat, että yhteys hyödyttäisi ainakin 20 000 matkustajaa. Ajatus poikittaisesta joukkoliikennelinjasta alkoi tuntua yhä tarpeellisemmalta, kun kokonaiskuvaan tuli mukaan täysin uusi asuinalue Kuninkaantammi Myyrmäen tuntumassa ja Hakuninmaan naapurissa. Sen noin 5000 asukasta tarvitsevat hyvät yhteydet myös itäsuuntaan.

Ideoinnin alkuvaiheessa tutkailtiin raitiovaunureitin mahdollisuutta, mutta matkustajamäärät eivät olisi olleet riittävät kustannuksiin nähden. Bussilinja oli helpommin toteutettavissa. Ajatus ratikkareitistä oli kuitenkin niin kiinnostava, että poikittaislinjan vaatima tunneli päätettiin rakentaa siten, että se on myöhemmin otettavissa myös raitiovaunukäyttöön. Tunnelista käytetään tietoisesti nimitystä joukkoliikennetunneli bussitunnelin sijaan, sillä tulevaisuudessa siinä saattaa liikennöidä kaksikin eri joukkoliikennevälinettä.

Bussilinjan nimi muuttui

Paloheinäntunnelin virallisen suunnittelun aloitti HKL vuonna 2006. HKL siksi, että sille kuuluu joukkoliikenneinfran rakentaminen Helsingissä. Aika ei kuitenkaan ollut vielä otollinen joukkoliikennelinjalle eikä siksi myöskään tunnelille. Tositoimiin päästiin vasta seitsemän vuoden kuluttua.

Tuolloin HSL oli tehnyt lopullisen päätöksen tulevan bussilinjan reitistä. Se kulkisi Vuosaaresta ensin Mellunmäkeen, sieltä Kontulaan ja Malmille, sitten Tapaninvainioon ja edelleen Paloheinään. Se alittaisi Keskuspuiston vähän yli kilometrin pituisen tunnelin kautta ja päätyisi sen toisessa päässä Kuninkaantammen uudelle asuinalueelle. Vasta sen jälkeen olisi vuorossa linjan loppupää Myyrmäessä.

Vielä syksyyn 2013 asti poikittainen bussilinja tunnettiin Jokeri 2 –hankkeena. Sen oli tarkoitus olla sisarlinja HSL:n ensimmäiselle Jokerilinjalle, joka kulkee lännestä itään eli Westendistä Itäkeskukseen. Tunnelitöitten alkaessa HSL päätti kuitenkin luopua koko Jokeri-nimestä. Westend-Itäkeskus-linja tunnetaan runkolinjana numero 550, ja Myyrmäki-Vuosaari-linjasta tulee runkolinja 560.

Alunperin tunnelin louhintatöitten piti alkaa Paloheinän ulkoilumajan tuntumassa vuoden 2012 alkupuolella. Työt alkoivat puolitoista vuotta myöhemmin. Tunnelityömaa ei siis tupsahtanut Paloheinän majan edustalle yhtäkkiä, kuten jotkut ovat nettikeskusteluissa esittäneet. Paloheinäntunneli on vuosikymmenen harkinnan tulos.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.