torstai 5. kesäkuuta 2014

Pohjantervajaisilla juhlistettiin tunnelin puhkaisemista

Paloheinäntunnelin työmaalla vietettiin torstaina kesäkuun viidentenä päivänä pohjantervajaisia eli harjannostajaisiin verrattavaa juhlaa. Pohjantervajaiset olivat merkki tunnelin puhkeamisesta ja saavutetusta merkittävästä etapista. Idästä ja lännestä louhitut tunnelit ovat kohdanneet ja tunneli on nyt yhtenäinen putki.

Perinteitten mukaisesti keskellä tunnelia tervattiin seinää ja pohjaa ihan oikealla, tuoksuvalla tervalla. Seremonian jälkeen kokoonnuttiin telttaan, jossa rakennuttaja eli HKR tarjosi tunnelin tekijöille ja hankkeen toimijoille purtavaa ja ohjelmaa.



Tunnelia ei ole vielä sähköistetty, joten tietä näyttivät pienet tulet.


HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta ja Kalliorakennus-Yhtiöitten työpäällikkö Juha Halonen.
HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta ja HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi tervasivat tunnelin seinää hyvässä yhteistyössä. HKL on tunnelin tilaaja. Vuoden kuluttua syksyllä tunnelissa ajaa HSL:n bussi numero 560.


Myös tunnelin tekijät tervasivat heille kovin tuttua seinää.






Puheita ja taikatemppuja

Juhlaväelle maistuivat lohikeitto ja voileivät. Tunnelia rakentavan urakoitsijan eli Kalliorakennus-Yhtiöitten työpäällikkö Juha Halonen piti väkeä naurattaneen puheen, jossa hän tarkasteli työmaa-aluetta sekä historiallisesta että tulevaisuuden perspektiivistä. Parhaat palat puheesta tämän blogin lopussa.

Pöydän antimista nauttivat HKL:n toimitusjohtaja Matti Lahdenranta vieressään HSL:n toimitusjohtaja Suvi Rihtniemi. Heitä vastapäätä Kalliorakennus-Yhtiöitten työpäällikkö Juha Halonen.
                                                                                                       



Taikuri Martti Vannas sai väen haukkomaan henkeään ja nauramaan silmät vesissä. Ohjelmanumero sisälsi uskomattomia temppuja ja hauskoja yllätyksiä. Avustajana toimi Paloheinäntunnelin suunnittelusta vastanneen toimiston eli Kalliosuunittelu Oy Rockplanin toimialapäällikkö Vesa-Matti Lehtovaara.



Työpäällikkö Juha Halonen siirtyi puheessaan sekä historiaan että tulevaisuuteen:

”Muinaisjäännösrekisterin mukaan Silvolan kaivosalue on ollut aikoinaan seudun ja jopa Suomen huomattavin kaivos. Malmiesiintymän löysi Magnus Linder vuonna 1744, ja hänen mukaansa paikkaa on kutsuttu myös nimellä Lindersberg. Kaivostoiminta alkoi samana vuonna ja kesti ensimmäisessä vaiheessa vuoteen 1770…”

Jos kohdetta kuvailtaisiin muinaisjäännösrekisterissä tulevaisuudessa vuonna 2114, Halosen mukaan siitä luultavasti kirjoitettaisiin seuraavaa:

”…Hakuninmaan ja Paloheinän yhdistävä Paloheinäntunneli liittää asuinalueet toiminnallisesti yhteen alueella toimivan raitiovaunuverkon avulla. Paloheinäntunneli louhittiin alun perin joukkoliikennetunneliksi polttomoottorikäyttöisten kulkuneuvojen aikakauden loppupuolella, jolloin vielä dieselkäyttöiset ajoneuvot olivat sallittuja. Louhinnat olivat alueella suuri ihmetyksen aihe, koska silloin vielä louhinta suoritettiin perinteisellä poraus-panostus-menetelmällä…”

”…Vanha kansa muistaa tarinoita Paloheinäntunnelin louhinnoista seuraavasti: räjäytyspillin vinkuminen kuului vaimeana ennen kuin suuri paineaalto pyyhkäisi läpi koko asuinalueen. Ihmiset olivat olleet kauhuissaan siitä, kun lasista valmistetut ikkunat värisivät kuin myrskytuulessa…"

Halonen kiitti vielä lopuksi sitkeästä tavarasta tehtyjä louhintatyöntekijöitä, joita infrarakentajiksi nykyään kutsutaan.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.