keskiviikko 4. kesäkuuta 2014

Tunneli on puhjennut!

Kesäkuun alussa Paloheinäntunnelin louhinnassa saavutettiin suuri etappi: itä- ja länsisuunnasta louhitut tunnelit kohtasivat eli tunneli on nyt yhtenäinen putki. Tämä tarkoittaa sitä, että louhintatyö on tehty ja rakennustyöt jatkuvat, rakentaminen on itse asiassa kiivaimmillaan. Työmaalla porataan ja juotetaan tartuntapultteja sekä tehdään pohjantäyttöjä ja putkituksia, anturoita ja muottiharkkoja. Alkamassa on lämpöeristeen asentaminen ja sen ruiskutus.

 
Pelastautumistunneli erottuu jo selvästi. Se on kuvassa oikealla näkyvä välikkö. Pian alkaa tunnelin holvikannen teko. Kuvassa vasemmalla näkyvät ikkunamaiset aukot ovat oviaukkoja tekniseen tilaan.


Murskaus jatkuu vielä Kuninkaantammessa
Kuninkaantammen asuinalueen esirakentaminen tunnelin länsipäässä on sekin hyvin aikataulussa. Pilaantuneet maat on saatu poistettua ja tilalle tuotu puhtaat maamassat. Pintamaita poistettiin, koska ne olivat esimerkiksi öljyisiä tai niiden metallipitoisuus oli korkea. Pilaantuneet maat on viety niille tarkoitetulle läjitysalueelle. Massojen vaihtamisen toisena syynä on ollut savimaitten vaihtaminen painumattomaan massaan, jonka päälle on turvallista rakentaa.

Tunnelista räjäytetyn louheen murskaaminen on lopetettu toistaiseksi ja se jatkuu syksymmällä Kuninkaantammessa vielä 19 päivän ajan. Murskaaminen on ollut jaksoittaista, ja 49 päivän murskausluvasta on käytetty 30 päivää.






Kalliorakennus-Yhtiöitten väki teki alkuviikosta suunnitelmia Kuninkaantammen esirakentamisesta.


Puitten kaataminen alkamassa Kuusmiehentien varressa

Kuusmiehentien joukkoliikennekadun rakentaminen alkaa puitten kaatamisella jo kesäkuussa. Rakennusvirasto on varmistanut, ettei kadun varren puissa ole pesiviä lintuja. Joukkoliikennekadun urakoitsija valitaan näinä päivinä.

Paloheinän ulkoilualueen parkkipaikka on ollut suljettuna jo muutaman viikon. Sen pinta on poistettu, sillä tarkoituksena on korottaa alue samaan tasoon tulevan joukkoliikennekadun kanssa. Kesän jälkeen parkkipaikan parannustyöt ovat jo pitkällä, ja pinta asfaltoidaan uudelleen. Syksyllä bussien 66 ja 66A päätepysäkki siirtyy takaisin vanhalle paikalleen parkkialueen viereen.





Kesäkuun ensimmäisellä viikolla Paloheinäntunnelin työmaalla vietetään pohjantervajaisia eli harjannostajaisiin verrattavaa tapahtumaa, jossa Helsingin kaupunki tarjoaa tunnelin tekijöille purtavaa. Suurelle yleisölle tunneli esitellään syksyllä, kun se on siistissä ja läpikuljettavassa kunnossa.



Kalliorakennusyhtiöitten työpäällikkö Juha Halonen (vasemmalla) on jälleen antanut selvityksen työmaan tilanteesta rakennusviraston Jukka Väisäselle ja Annina Mattssonille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.