lauantai 18. heinäkuuta 2015

Käyttöönottokatselmukset käynnissä


Paloheinäntunnelin ja Kuusmiehentien rakennusurakat ovat edenneet käyttöönottokatselmuksiin, ja kummankin työmaan urakoitsijat valmistautuvat urakan itselleluovutukseen ennen työn luovuttamista tilaajalle. Kummallakin työmaalla kiersi heinäkuun puolivälissä katselmusväki tarkastamassa, että työ on tehty sovitulla tavalla sekä merkitsemässä ylös mahdolliset puutteet.


Paloheinäntunnelissa koko tunneli teknisine tiloineen käytiin läpi. Urakoitsijan eli Kalliorakennus-Yhtiöitten päälliköt esittelivät HKR-Rakennuttajalle ja HKL:lle muun muassa pumppaamon, muuntamon ja savunpoistokeskuksen.


Tunneli näyttää hyvin siistiltä, mutta se siivotaan vielä keräävällä harjakoneella. Lisäksi pelastuslaitoksen on tarkoitus pestä seinät elokuisessa harjoituksessaan.


Pelastautumistunneli sijaitsee Paloheinän päästä katsoen tunnelin oikealla puolella. Ovia sinne on sadan metrin välein.

Pelastautumistunneli ei herättäne hätäännystä edes tulipalotilanteessa. Se on hyvin valaistu ja seinät ovat lämmönkestävät. Kyltit kertovat, mihin suuntaan kannattaa lähteä. Tilassa mahtuu hyvin kulkemaan pari, kolme ihmistä rinnakkain, joten kovin ahdaskaan se ei ole. Tunnelissa on kameravalvonta.











Vuorimännyt ja tuore hake pehmentävät sisäänajon ilmettä Paloheinän päässä. Lopullinen vaikutelma alkaa olla kohdillaan.



Kuninkaantammen puoleisella ulostulolla on liikenneympyrä, kuten Paloheinänkin päässä. Tämä länsipään ympyrä saa ilmettä puista ja erikorkuisista kivistä; itäpään ympyrä on tasaisempi.

Kuusmiehentie käyttöön lähipäivinä

Joukkoliikennekadun rakentaminen ja Kuusmiehentien parantaminen ovat enää pientä viimeistelyä vailla. Katselmuspäivänä tehtiin vielä suojatiemaalauksia sekä kiveys- ja vihertöitä, mutta tarkoitus on päästää henkilöautoliikenne takaisin vanhalle Kuusmiehentielle ennen kuin Jaakko heittää kylmän kiven järveen eli heinäkuun toiseksi viimeisellä viikolla ennen Jaakon-päivää.


Katselmusryhmä kulki YIT:n katu-urakan päästä päähän ja pani merkille, että tien varrelta puuttuu vielä kiveyksiä, kaiteita sekä liikennemerkkejä.


Puuttuvat liikennemerkit saadaan paikalleen lähipäivinä.

HKR:n Juhani Hillman on toiminut Kuusmiehentien rakennustöitten valvojana ja tallentanut eri vaiheet tarkasti. Paloheinä Golfin edustalla kulkee uusi kevyen liikenteen väylä eli ”kevari”, jota pitkin pääsee nyt helposti koko ulkoilualueen rientoihin.


Kevarin tasaisella asvaltilla kiitävät hyvin vaikka rullasukset tai -luistimet. Samalla voi tarkkailla taiten rakennettua, hulevedet ketterästi keräävää Näsiojaa.





Erikoisuutena kolmiovalot ja punainen kääntymiskaista


Kolmiovalot ovat jatkossa Kuusmiehentien liikenteen erikoisuus. Ne antavat joukkoliikennekadulla kulkeville busseille etuajo-oikeuden. Tavallisesti kolmiovaloja nähdään juna- ja raitiotieratojen yhteydessä.











Kolmiovalojen antamaa ohjeistusta kannattaa seurata myös golfkentälle käännyttäessä. Bussi saa mennä ensin. Keskisaarekkeen ruohikko ja taimet ovat kasvaneet hyvin. Koivujen taimia kastellaan tässä suoraan säiliöautosta. 

Kääntymiskaista on merkattu punaisella asvaltilla. Koska bussiliikenne on jatkossa tiheää, ideana on, että kääntymässä olevat henkilöautot ryhmittyvät punaiselle väistökaistalle pois bussien tieltä.


Huputetut bussipysäkit odottavat joukkoliikennekadun varressa runkolinja 560:n liikennöinnin alkamista. Elokuun 10. päivä on vajaan kuukauden päässä. Henkilöautot ajavat vielä muutaman päivän joukkoliikennekadulla ennen siirtymistään takaisin alkuperäiselle Kuusmiehentielle, joka pilkottaa kuvassa valaistuslinjan vasemmalla puolella.

Hulevesiallas on osoittanut tarpeellisuutensa sateisena kesänä. Kuusmiehentietä seuraileva Näsioja rakennettiin johtamaan vedet tähän altaaseen. Kuvissa on menossa eroosiomaton asennus.


Eroosiomattorullasta katkaistaan sopivia  sopivia paloja käsin työstettäviksi. Matto estää suistoalueen penkereitä valumasta altaaseen ja antaa alustan kasvillisuudelle.






Kevyen liikenteen väylä, Näsioja, joukkoliikennekatu ja Kuusmiehentie – hienosti toimiva ja mukavannäköinen kokonaisuus.  ”Hyvin meni, hyvä tuli”, luonnehtii YIT:n työnjohto. Eipä muuta kuin vihkiäisiä odottelemaan.

4 kommenttia:

  1. Kuulin tänään että tunnelin päistä olisi otettu portit pois. Nyt tunnelissa pääsevät ajamaan niin henkilöautot kuin mopotkin ja tämähän ei ollut tarkoitus, eihän? Runkolinjan 560 aloitukseen on tasan viikko aikaa, mitä aiotte tehdä asialle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pelastuslaitos tutustuu tällä viikolla tunneliin ja tekee siellä omia harjoituksiaan. Porttirakennelma on toistaiseksi siirretty sivuun paloautojen tieltä. Tunnelin suilla on edelleen puomit, punainen liikennevalo ja näytössä teksti "Tunneli suljettu". Näiden merkkien on tarkoitus kertoa lainkuuliaisille kansalaisille, ettei tunneliin ajaminen ole sallittua. Ystävällisin terveisin Projektitiedottaja

      Poista
  2. Jos ei haittaa joukkoliikennettä, niin mikäs siinä.

    VastaaPoista
  3. Tunneli on tarkoitettu vain joukkoliikenteelle ja hälytysajoneuvoille. Valvomoissa seurataan tunnelin asianmukaista käyttöä. Ystävällisin terveisin Projektitiedottaja

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.