Tunnelityömaalla pyritään kaikessa
mahdollisimman suureen tarkoituksenmukaisuuteen. Yksi esimerkki
suunnitelmallisuudesta on tunnelista louhittavan kiviaineksen hyödyntäminen
paikan päällä. Ainesta käytetään ennen kaikkea Kuninkaantammen asuinalueen
esirakentamisessa. Se on oivallista logistisesti ja säästää ympäristöä turhalta
kuorma-autoliikenteeltä.
Paloheinän päässä näkyy jo betonitunnelin seiniä. |
Ennen kuin kiviaines voidaan käyttää
hyväksi, se on murskattava hienommaksi. Tämä uusi vaihe alkaa vielä maaliskuun
aikana. Se tuo valitettavasti myös oman, tähänastisista poikkeavan, äänilähteensä
työmaan äänimaailmaan.
– Meluilmoituksen mukaan kiveä voidaan
murskata 49 päivänä, mutta murskaamista ei tehdä yhtäjaksoisesti. Työmaalle
rakennetaan murskaustyötä varten meluvallit. Lähialueitten asukkaitten yöunia
murskaamisen ei pitäisi haitata, sillä työtä voidaan luvan mukaan tehdä kello
7–20. Lähimpään rakennukseen on matkaa 300 metriä, kun sallittu minimietäisyys
olisi 200 metriä, projektinjohtaja Annina Mattsson kertoo.
Pölyhaittoja vähennetään siten, että
murskekasoja kastellaan. Asutuksen ja murskauspaikan välissä on myös metsää, joka
sitoo pölyä.
Pilottiporaukset
etenevät
Maaliskuun työmaakokouksessa todettiin
työmaan vahvuuden kasvaneen 70 henkilöön. Viime kokouksen jälkeen työmaalla on
tehty erilaisia katselmuksia, kuten esimerkiksi valopylväiden ja poistovesien
katselmukset.
Tunnelin itäistä suuaukkoa on nyt
louhittu 245 metriä ja läntistä suuaukkoa 302 metriä. Molemmissa päissä
käynnissä ovat louhinta- ja lujitustyöt.
Kuninkaantammen päässä pintamaista on
poistettu 70 prosenttia lopullisesta määrästä, ja massaa on vaihdettu 80
prosenttia kaikesta vaihdettavasta massasta. Uusia pilaantuneita maita ei ole
löydetty.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.