Bussin reitti kulkee
Rastilasta Vuosaaren metroaseman, Malmin aseman ja Paloheinän kautta
Myyrmäkeen. Malmin asema toimii vaihtopaikkana, jos matkustaja mielii uuden
Kehäradan juniin. Tämä mahdollisuus nopeuttaa matkustamista lentoasemalle.
Tarkkaan
ajateltu reitti
Arto Siitonen on HSL:n liikennesuunnittelijoita. |
Reitti on herättänyt kysymyksiä etenkin
tunnelityömaan ympäristössä Paloheinässä. Toistuvimpia ihmettelyn aiheita on
ollut se, miksi bussilinja vedettiin kulkemaan Kuusmiehentietä eikä Kehä I:n
kautta.
- Syitä olivat nopeus ja
sujuvuus. Jos bussi kiertäisi Kehä I:n kautta, reitti olisi pitempi ja bussi
seisoisi ruuhkissa. Tällä linjauksella saadaan joukkoliikenteelle niin hyvä
sujuvuus, että se kilpailee henkilöautolla tehdyn matkan kanssa, Arto Siitonen
vastaa.
Sujuvuutta lisää se, että
linjaus tehtiin tarkaksi maastollisesti: tunnelin tekeminen Keskuspuiston ali
on suorin reitti uudelle asuinalueelle Kuninkaantammeen. Ratkaisu oli halvin ja
turvallisin. Lisäksi tunnelin rakentaminen Keskuspuiston ali säästää itse
puistoa.
Palvelua kymmenille tuhansille
Paloheinän alueelta tulleiden nettikommenttien
mukaan paloheinäläisillä ”ei ole tarvetta päästä Myyrmäkeen tai Vuosaareen”. On
hyvä muistaa, ettei palvelua tuoda vain paloheinäläisille tai Kuusmiehentielle,
vaan koko linjan matkalle, mikä on - Rastilan osuus mukaan luettuna - noin 28
kilometriä. Laskelmien mukaan uudesta reitistä hyötyy noin 20 000
matkustajaa.
- Painavimpia syitä juuri tälle linjaukselle oli
uusi asuinalue Kuninkaantammessa. Sen
5000 asukasta saavat kattavat julkisen liikenteen palvelut myös itään ja
länteen. Ja eikö ole myönteistä, että ihmiset pääsevät yhä laajemmalta alueelta
julkisilla Paloheinän ulkoilualueelle hiihtämään, golfaamaan ja laskemaan
mäkeä? Arto Siitonen kysyy.
Muuan nettikirjoittaja katsoi uuden bussireitin niin ikäväksi asiaksi, että ”joutuu nyt muuttamaan pois”. Arto Siitonen toppuuttelee ja vinkkaa:
- Yleensä asuntojen arvo nousee, kun yhteydet paranevat. Nauttikaa uusista poikittaisista yhteyksistä!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.