maanantai 10. maaliskuuta 2014

Uudella linjalla Rastilaan asti

Myönteisiä uutisia uuden runkolinja 560:n käyttäjille! HSL on päättänyt pidentää linjaa Vuosaaren päässä. Alun perin Myyrmäen ja Vuosaaren metroaseman välille suunniteltu linja ajaa heti syksystä 2015 alkaen Rastilaan asti. Samalla bussilla pääsee kolmisen kilometriä pidemmälle kuin aluksi suunniteltiin.

Bussin reitti kulkee Rastilasta Vuosaaren metroaseman, Malmin aseman ja Paloheinän kautta Myyrmäkeen. Malmin asema toimii vaihtopaikkana, jos matkustaja mielii uuden Kehäradan juniin. Tämä mahdollisuus nopeuttaa matkustamista lentoasemalle.

Tarkkaan ajateltu reitti


Arto Siitonen on HSL:n liikennesuunnittelijoita.
 
Runkolinja 560:n alkuperäisiä suunnittelijoita on HSL:n Arto Siitonen, kokenut liikennesuunnittelija. Hän aloitti hankkeen parissa, kun sen nimenä oli vielä Jokeri 2. Nykyisin bussin 560 linjauksista vastaavat HSL:ssä suunnittelijat Jussi Saarinen ja Petri Nissinen.
Reitti on herättänyt kysymyksiä etenkin tunnelityömaan ympäristössä Paloheinässä. Toistuvimpia ihmettelyn aiheita on ollut se, miksi bussilinja vedettiin kulkemaan Kuusmiehentietä eikä Kehä I:n kautta.

- Syitä olivat nopeus ja sujuvuus. Jos bussi kiertäisi Kehä I:n kautta, reitti olisi pitempi ja bussi seisoisi ruuhkissa. Tällä linjauksella saadaan joukkoliikenteelle niin hyvä sujuvuus, että se kilpailee henkilöautolla tehdyn matkan kanssa, Arto Siitonen vastaa.

Sujuvuutta lisää se, että linjaus tehtiin tarkaksi maastollisesti: tunnelin tekeminen Keskuspuiston ali on suorin reitti uudelle asuinalueelle Kuninkaantammeen. Ratkaisu oli halvin ja turvallisin. Lisäksi tunnelin rakentaminen Keskuspuiston ali säästää itse puistoa.

Palvelua kymmenille tuhansille

Paloheinän alueelta tulleiden nettikommenttien mukaan paloheinäläisillä ”ei ole tarvetta päästä Myyrmäkeen tai Vuosaareen”. On hyvä muistaa, ettei palvelua tuoda vain paloheinäläisille tai Kuusmiehentielle, vaan koko linjan matkalle, mikä on - Rastilan osuus mukaan luettuna - noin 28 kilometriä. Laskelmien mukaan uudesta reitistä hyötyy noin 20 000 matkustajaa.

- Painavimpia syitä juuri tälle linjaukselle oli uusi asuinalue Kuninkaantammessa.  Sen 5000 asukasta saavat kattavat julkisen liikenteen palvelut myös itään ja länteen. Ja eikö ole myönteistä, että ihmiset pääsevät yhä laajemmalta alueelta julkisilla Paloheinän ulkoilualueelle hiihtämään, golfaamaan ja laskemaan mäkeä? Arto Siitonen kysyy.

Muuan nettikirjoittaja katsoi uuden bussireitin niin ikäväksi asiaksi, että ”joutuu nyt muuttamaan pois”. Arto Siitonen toppuuttelee ja vinkkaa:

- Yleensä asuntojen arvo nousee, kun yhteydet paranevat. Nauttikaa uusista poikittaisista yhteyksistä!

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.