Miksi talossamme tuntuu tärinää, kun
tunnelityömaalla tehdään räjäytyksiä? Voisiko räjäytykset ajoittaa tiettyihin
kellonaikoihin? Paljonko tunneli maksaa?
Kysymyksiä sateli ja keskustelu kävi
vilkkaana, kun Kaarelan ja erityisesti Hakuninmaan asukkaat noudattivat kutsua
ja kerääntyivät työmaatapaamiseen maaliskuun puolenvälin jälkeen. Tapaaminen
järjestettiin Paloheinäntunnelin Kuninkaantammen puoleisessa päässä, koska
kallion räjäyttämisestä johtuvat äänet ja tärinä olivat häirinneet asukkaita nimenomaan
Kuninkaantammen naapurissa Hakuninmaalla.
Vajaat sata ihmistä jaksoi sitkeästi kuunnella
tunnelin tekijöitten vastauksia ajoittaisesta räntäsateesta huolimatta. Heille
kerrottiin työmaan taustasta, tarkoituksesta ja toiminnasta sekä
Kuninkaantammen uuden asuinalueen rakentamisesta. Erityisen kiinnostuneita
asukkaat olivat meneillään olevista räjäytyksistä. Niistä teki selkoa Oy Finnrock
Ab:n toimitusjohtaja Jari Honkanen. Finnrock
toimii tärinämittausten puolueettomana konsulttina.
Paineaalto
aiheuttaa tärinän
Kallion louhiminen vaatii paljon
energiaa, ja räjäytyksistä syntyy myös paljon hukkaenergiaa. Siitä aiheutuva
tärinä etenee pallomaisesti maan sisällä. Energiapaineaalto tulee ulos tunnelin
suuaukosta, leviää ympäristöön ja kohtaa rakennusten julkisivupinnat.
Vaikutukset ovat olleet noin 50 pascalia, mikä ei aiheuta vahinkovaaraa.
Lähimpiin kiinteistöihin kohdistuva paine on suunnilleen sama kuin kovalla tuulella,
mikä voi saada ikkunat helisemään etenkin vanhemmissa taloissa.
– Vaikka kuulostaisi ja tuntuisi siltä,
että työmaalta tulee välillä isompia, välillä pienempiä räjäytyksiä, tunnelia
tehtäessä räjäytykset ovat koko ajan samankokoisia. Tärinäkokemukseen
vaikuttavat esimerkiksi sää sekä tuulen suunta ja voimakkuus. Siksi ilmanpaineiskut
voivat tuntua erilaisilta, Jari Honkanen selvitti.
Tunnelin suulla tehdään jatkuvasti
tärinämittausta, ja mittareiden mukaan tärinät ovat pysyneet sovitun mukaisina
ja samanlaisina. Esimerkiksi kuulaalla pakkasilmalla tärinä voi kuitenkin tuntua
erityisen voimakkaalta, koska paine vaimenee tavallista hitaammin.
– Ei ole aihetta epäillä, että
urakoitsija olisi tehnyt filunkia ja mitoittanut osan räjähdyksistä tarpeettoman
suuriksi. Tunnelissa ei edes voi tehdä tämän suurempia räjäytyksiä, Jari
Honkanen vakuutti.
Finnrock katselmoi osan kiinteistöistä
ennakkoon lähimmillä tärinäalueilla. Jos joku asukkaista on ilmoittanut
vaurioista, kiinteistö on käyty katselmoimassa erikseen. Projektinjohtaja Annina Mattsson HKR-Rakennuttajalta
muistutti, että jokainen räjäytys voidaan jäljittää, niistä pidetään
pöytäkirjaa.
Kerralla
edetään viisi metriä
Tunnelin urakoitsijan eli Kalliorakennus-Yhtiöitten työpäällikkö Juha Halonen kertoi, että kerralla
ammutaan viiden metrin pituinen katko. Louhetta syntyy 1000 irtokuutiota, mikä
määrä tuodaan ulos tunnelista ja käytetään mm. Kuninkaantammen asuinalueen
esirakentamisessa. Urakoitsija seuraa melua, tärinää ja pölynmuodostusta tarkasti,
hän vakuutti.
Tiettyihin kellonaikoihin räjäytyksiä
ei ikävä kyllä voida ajoittaa, muutoin työ ei etene. Monelta paikalla olleelta
irtosi hymy, kun yleisöstä tuli leikkimielinen ehdotus kaduilla kiertelevästä kuulutusautosta,
joka varoittaisi kohta alkavasta räjäytyksestä.
Tulossa olevasta paukusta varoittaa tihenevä
sireenin piippausääni. Yleisö saikin mahdollisuuden kuulla sen ja tuntea aidon
paukun lähietäisyydeltä tunnelin tuntumassa. Keneltäkään ei mennyt jalat alta,
ja kokemus tuntui pikemminkin herättävän huvittuneisuutta.
Käytössä ovat ammoniumnitraattipohjaiset
räjähdysaineet. Nykyään ei dynamiittia enää juuri käytetä. Räjäytyksissä
siirrytään koko ajan kauemmas asutuksesta sisemmälle tunneliin.
Tunneli
joukkoliikennekäyttöön
HKL-Infrapalveluiden
kehittämispäällikkö Artturi Lähdetie
muistutti, ettei Paloheinäntunneli tuo alueelle liikennerallia, sillä tunneli
on tarkoitettu ainoastaan joukkoliikenteelle ja hälytysajoneuvoille.
Kyseessä on yksiputkinen tunneli, jossa
on kaksisuuntainen liikenne. Kevyenliikenteen väylää tunneliin ei tule. Sen
kylkeen tehdään pelastautumiskäytävä mahdollisen onnettomuuden varalta.
Kallioon louhittavan tunnelin pituus on
990 metriä. Sen lisäksi rakennetaan betonitunneliosuus, jolloin tunnelin yhteispituudeksi
tulee 1,2 kilometriä.
Itse tunneli maksaa 21 miljoonaa euroa.
Kuusmiehentien yhteyteen rakennettava joukkoliikennekatu maksaa viisi miljoonaa
euroa.
Kuninkaantammi
valmistuu
myöhemmin
kuin tunneli
Kuninkaantammen asuinalueen
rakentaminen jatkuu vielä useita vuosia, kun taas Paloheinätunneli valmistuu jo
syksyllä 2015. Kaupunginkanslian projektijohtaja Kimmo Kuisma kertoi asuntorakentamisen käynnistyvän vuonna 2016.
Kuninkaantammen rakentamisen työmaaliikenne
ohjataan kulkemaan Kaivokselan kautta, joten Hakuninmaalla sen vaikutukset ovat
vähäiset.
Lisätietoja Kuninkaantammen uudesta
asuinalueesta osoitteessa
www.uuttahelsinkia.fi
->
Kuninkaantammi & Honkasuo
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.