torstai 17. huhtikuuta 2014

Runkolinja 560:n liikennöitsijäksi Helsingin Bussiliikenne



HSL valitsi huhtikuun puolivälissä runkolinja 560:n liikennöitsijäksi Helsingin Bussiliikenne Oy:n.
 
Linjan liikennöintisopimus tulee voimaan talviliikennekauden alkaessa vuonna 2015. Tuolloin runkolinja 560 alkaa ajaa Rastilasta Vuosaaren, Kontulan, Malmin ja Tuomarinkylän kautta Myyrmäkeen. Paloheinässä bussi ajaa runsaan kilometrin mittaiseen Paloheinäntunneliin ja jatkaa tunnelin toiseen päähän rakennettavan Kuninkaantammen uuden asuinalueen läpi ennen saapumistaan Myyrmäkeen.

Helsingin Bussiliikenne alkaa ajaa linjalla uusilla vähäpäästöisillä, Euro 6 -normit täyttävillä, C-tyypin telibusseilla. Niitä saadaan reitille 19 kappaletta sekä kaksi vara-autoa. Euro 6 -päästönormin bussien päästöt ovat ratkaisevasti vähäisempiä kuin nykyisen kaluston päästöt. Esimerkiksi typen oksidit laskevat viidenteen osaan ja hiukkaspäästöt puolittuvat verrattuna nykyisiin parhaan päästöluokan busseihin.

Kaikki uudet bussit on varustettu matkustamotilan ilmastoinnilla, alkolukolla, automaattisella palonsammutusjärjestelmällä, ajotavanseurantajärjestelmällä, ajovakaudensäätöjärjestelmällä sekä sivuliukuovilla keskellä ja takana. Kuljettajan työturvallisuutta parannetaan turvaohjaamolla ja kameravalvonnalla.

HSL:n järjestämään avoimeen tarjouskilpailuun osallistui kuusi liikennöitsijää. Tarjouksia vertailtiin ennen kaikkea niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Runkolinja 560:n vuosikustannukset ovat noin 5,8 miljoonaa euroa.

HSL tutkii mahdollisuutta jatkaa runkolinja 560:n reittiä Myyrmäestä Matinkylään.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.