HSL valitsi huhtikuun puolivälissä runkolinja 560:n liikennöitsijäksi Helsingin Bussiliikenne Oy:n.
Linjan liikennöintisopimus
tulee voimaan talviliikennekauden alkaessa vuonna 2015. Tuolloin runkolinja 560
alkaa ajaa Rastilasta Vuosaaren, Kontulan, Malmin ja Tuomarinkylän kautta
Myyrmäkeen. Paloheinässä bussi ajaa runsaan kilometrin mittaiseen
Paloheinäntunneliin ja jatkaa tunnelin toiseen päähän rakennettavan
Kuninkaantammen uuden asuinalueen läpi ennen saapumistaan Myyrmäkeen.
Helsingin Bussiliikenne
alkaa ajaa linjalla uusilla vähäpäästöisillä, Euro 6 -normit täyttävillä,
C-tyypin telibusseilla. Niitä saadaan reitille 19 kappaletta sekä kaksi
vara-autoa. Euro 6 -päästönormin bussien päästöt ovat ratkaisevasti vähäisempiä
kuin nykyisen kaluston päästöt. Esimerkiksi typen oksidit laskevat viidenteen
osaan ja hiukkaspäästöt puolittuvat verrattuna nykyisiin parhaan päästöluokan
busseihin.
Kaikki uudet bussit on
varustettu matkustamotilan ilmastoinnilla, alkolukolla, automaattisella
palonsammutusjärjestelmällä, ajotavanseurantajärjestelmällä,
ajovakaudensäätöjärjestelmällä sekä sivuliukuovilla keskellä ja takana.
Kuljettajan työturvallisuutta parannetaan turvaohjaamolla ja kameravalvonnalla.
HSL:n järjestämään avoimeen
tarjouskilpailuun osallistui kuusi liikennöitsijää. Tarjouksia vertailtiin
ennen kaikkea niiden kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella. Runkolinja
560:n vuosikustannukset ovat noin 5,8 miljoonaa euroa.
HSL tutkii mahdollisuutta
jatkaa runkolinja 560:n reittiä Myyrmäestä Matinkylään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.