Paloheinäntunneli herättää edelleen
kysymyksiä, vaikka perusasiat ovatkin jo asukkaiden tiedossa niin itä- kuin
länsipäässä. Paloheinän-Torpparinmäen kaupunginosayhdistys kutsui tunnelin
tekijöitä huhtikuiseen kevätkokoukseensa kertomaan lisää yksityiskohtia.
Projektinjohtaja Annina Mattsson ja
projekti-insinööri Antti Matikainen
pitivät Torpparinmäen korttelitalossa aiheesta pienet alustukset ja vastailivat
asukkaiden kysymyksiin.
Annina Mattsson kertoi maiseman
muuttumisesta Paloheinän päässä. Metsään työmaaparakkien taakse on noussut
valtava kivikasa. Se on tilapäinen ja ajetaan ennen pitkää tunnelin kautta
Kuninkaantammen päähän uuden asuinalueen esirakentamisen materiaaliksi. Myös
ulkoilualueen parkkipaikan taakse keskelle nurmikenttää ilmestynyt maakasa
poistuu, kun työt etenevät. Pysyvämmin maisemaa muuttaa maaston muotoileminen
ja talviparkkipaikan rakentaminen. Ulkoilualueen mäkeen rakennetaan louheesta
vastamäki. Tulossa on myös lasten hiihtomaa pienine kumpuineen.
Muutamat kävelytiet ovat poissa
käytöstä. Tunnelin molempien päiden tuntumassa on isot karttajulisteet, joista
näkyvät suljetut alueet.
Kuusmiehentie
työn alle kesällä
Tänä kesänä aletaan rakentaa
Kuusmiehentien joukkoliikennekatua. Sen ilme kohenee ja siitä tulee
puistokatumaisempi. Nykyisin katuliikenne täristää savipohjaisen tien varrella
sijaitsevia taloja, ja kaivojen kannet lonksuvat. Tien ajettavuutta
parannetaan, mutta sen perustuksiin ei kosketa.
Varsinainen joukkoliikennekatu
rakennetaan Kuusmiehentien pohjoispuolelle, jossa on nyt oja ja pusikkoa. Tätä
katua pitkin liikennöi tuleva bussilinja numero 560. Joukkoliikennekatu
valmistuu samaan aikaan tunnelin kanssa syksyllä 2015.
Yleisöstä muistutettiin rakentajia
ottamaan huomioon Kuusmiehentien hulevesiputket. Jos niiden päät jäävät
piiloon, alueelle syntyy sateilla järvi. Hulevesiasia on rakentajien tiedossa,
eikä tarkoituksena ole järjestää asukkaille rantatontteja.
Louheenajo
loppuu kesäkuussa
Asukkaat olivat panneet merkille, että
Pakilantietä pitkin kulkevat louheenkuljetusautot kuljettavat mukanaan myös
melkoista määrää pölyä. Kysymys kuului, voisiko louhetta
kastella pölyämisen estämiseksi.
Antti Matikainen kertoi, että vesi
nimenomaan valutetaan pois ennen kuljetusta, sillä muuten autojen mukana syntyy
kuravanaa. Pääurakoitsija on ratkaissut asian siten, että pesuauto pesee
louheautojen ajamat kadut joka toinen päivä. Pölyongelma poistuu ja louheralli
loppuu, kun tunnelien päät kohtaavat.
Miten
tunnelit kohtaavat?
Kun tunnelia louhitaan kahdesta päästä,
miten huolehditaan siitä, että ne varmasti kohtaavat toisensa, tilaisuudessa
kysyttiin. Antti Matikainen selvitti sen tapahtuvan gps-pisteiden ja takymetrin
eli täkymetrin avulla. Viimeksi mainittu on maanmittauksessa käytettävä
mittalaite, jolla mitataan säteittäisesti pisteiden sijainteja kojeeseen
nähden. Saadut mittaustiedot varmistavat, ettei tunnelinpuolikkaita louhita
toistensa ohi. Sijainnit määritellään millintarkasti ja joka kerta uudestaan,
kun uuden katkon eli viiden metrin matkan tekeminen alkaa.
Kysymyksiä herättivät myös tunnelin kestävyys
ja ikä. Näihinkin aiheisiin Mattsson ja Matikainen tiesivät vastaukset. Kallio
on pääosin graniittia ja kiillegneissiä. Kallio tiivistetään injektoimalla:
siihen porataan pitkiä reikiä, joihin pumpataan nestemäistä kovettuvaa massaa.
Kun reiät on täytetty, tunneli lujitetaan kalliopulteilla ja kuitua
sisältävällä ruiskubetonilla. Käytännössä varsinaisen kalliotunnelin sisään
tulee toinen tunneli. Siihen tehdään kosteutta eristävä kerros ”retkipatjalla”
eli polyetyleenilevyillä. Tunnelin laskennallinen ikä on 50 vuotta, mutta
todellisuudessa se kestää varmasti useita satoja vuosia. Sitä pitää vain
välillä lujittaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.