Jo ihan nopeastikin ajatellen
tunnelityömaa on täynnä riskejä:
tunneli syntyy kalliota
räjäyttämällä, ja räjäytysaineitten kanssa ollaan tekemisissä päivittäin.
Louhintaa tehdään pimeässä; valoa antavat vain työkoneitten valot ja
kypärävalojen heikko kajo. Maan pinta on liukas ja kurainen. Kallio elää ja
tiputtelee irtokiviä. Kaikkialla on isoja koneita. Työmaalla roikutaan nostimissa
ja telineissä. Väkeä on paljon: huhtikuussa työmaan vahvuus oli 74 henkilöä.
Paloheinäntunnelin työmaalla
turvallisuusasiat otetaan erittäin vakavasti. Työnjohtajat seuraavat
turvallisuutta koko ajan ja raportoivat havainnoistaan. Kerran viikossa koko
työmaan turvallisuusasiat käydään läpi: se tarkoittaa noin 100 seurattavan asian
tarkistamista.
-Työturvallisuuskatselmuksessa
käydään läpi esimerkiksi sortumavaarat, varoalueet, ajoväylien kunto, kalusto,
suojaukset, vaarallisten aineitten varastointi sekä yleinen siisteys ja
järjestys, kertoo työmaainsinööri Heidi
Kinnunen ja pääsee listassa vasta alkuun.
Korjattaville asioille
määrätään vastuuhenkilöt, mutta turvallisuus toki lähtee jokaisesta työntekijästä
itsestään. Jokaisen tulee esimerkiksi käyttää suojavarusteita ja oikeita
työmenetelmiä. Työturvallisuuskorttikoulutus on pakollinen.
Jokainen
perehdytetään työhönsä
Pääurakoitsija eli
Kalliorakennus-Yhtiöt huolehtii siitä, että jokainen työmaalla työskentelevä on
perehdytetty työhönsä ja tuntee työmaan vaarat.
-Käymme läpi asioita
esimerkiksi tulipalon varalta: missä ovat palosammuttimet ja ensiaputarvikkeet
ja miten tunnelista pelastaudutaan. Jokaisen on syytä painaa mieleensä
pohjakuva ja oma paikka tunnelissa. Ennen räjäytyksiä varmistetaan, ettei
tunnelissa ole ketään. Ja räjäytysten jälkeen tunneli tuuletetaan, jotta
savukaasut saadaan pois ennen työskentelyn jatkumista, Heidi Kinnunen kertoo.
Työmailla ei enää nykyisin
kulje tunnistamatonta väkeä. Tällekin työmaalle tarvitaan kulkulupa, ja pääurakoitsija
pitää luetteloa kaikista sen saaneista ihmisistä. Kaikilla on oltava paitsi
kypärä ja muut suojavarusteet, myös kuvallinen tunniste. Selvää on myös, että
jokainen on vakuutettu.
Työtapaturmat
kirjataan ja niistä opitaan
Louhinta- ja
rakennustyömailla on runsain mitoin vaaran paikkoja. Muutama vuosikymmen sitten
tapaturmille saatettiin kohauttaa olkapäitä, mutta nykyisin jokaisella työmaalla
tavoitteena on kerryttää mahdollisimman monta tapaturmatonta päivää. Työtapaturmista
ja jopa läheltä piti –tilanteista pidetään kirjaa.
-Työkaluna käytämme
MVR-mittausta eli maa- ja vesirakennustyömaan työturvallisuuden
havaintomenetelmää ja turvallisuustason arviointia. Turvallisuustasoa ilmentää
tietty prosenttilukema. Jos MVR-prosentti olisi 100, työmaalla ei olisi sattunut
pienintäkään vahinkoa. Tällaisen tason saavuttaminen on käytännössä
mahdottomuus. Me yritämme pitää luvun yli 85 prosentissa, ja keskimäärin
MVR-luku Paloheinäntunnelin työmaalla on ollut 90 prosenttia.
Heidi Kinnusen mukaan työmaan
turvallisuusasiat ovat olleet hyvin kohdallaan siksi, että sen joka kohteessa
työskentelevät ammattilaiset. Kun eteen tulee jotakin
uutta, perehdytyksestä huolehditaan hyvin. Esimerkiksi uusi kalusto
tarkistetaan huolellisesti etukäteen.
Kalliorakennus-Yhtiöt pitää
huolta työntekijöistään myös huolehtimalla heidän terveydentilastaan etukäteen:
koko porukalla on työterveystarkastus vähintään kolmen vuoden välein.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti
Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.